בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 230 31/08/16
טיסה בראות מוגבלת
גלילת ה"אדיר"
עשור למלחמת לבנון השנייה

כתבות

רואים טוב

במטרה לחזק את הכשירות של טיסה בראות מוגבלת, הגו אנשי מערך המסוקים תוכנית חדשה שעתידה לשמור על חיי צוותי המסוקים. הכוונה כעת היא להתחיל ולהטמיע את התוכנית כבר בשלבי קורס–הטיס

נדב שחם | צילום: מור צידון

26 ביולי 2010, שעות הצהריים. שני מסוקי "יסעור" של חיל־האוויר המריאו לגיחת אימונים בשמי רומניה בתנאי מזג־אוויר קשים במיוחד שכללו עננות רבה וערפל כבד. בשלב מסוים פנו המסוקים כל אחד לצד אחר כדי להימנע מהתנגשות, אך עקב תנאי הראות הקשים לא הבחינו הטייסים במסוק שפנה שמאלה בצלע הרי הקרפטים והתרסקו. כל אנשי הצוות נהרגו בתאונה.

כמו בכל תאונה בחיל־האוויר, תוחקר האירוע וסוכם בשורת לקחים ותובנות לטיסה בראות מוגבלת ולמרות זאת, בשנים שחלפו התרחשו מספר אירועי בטיחות חמורים הקשורים לטיסה במזג־אוויר קשה. לפני כשנה יצאה לדרך תוכנית חדשה לטיסה בראות מוגבלת במערך המסוקים, בהוראת אלוף אמיר אשל, מפקד חיל־האוויר.

"החיל הבין כי ישנם אירועי בטיחות חוזרים ונשנים הקשורים בתנאי מזג־האוויר במערך המסוקים ולכן, נדרשנו להוציא לדרך שינוי תרבותי בטיסה בתנאי ראות מוגבלת במערך, על־מנת שאירועים מסוג זה לא יחזרו בעתיד", מספר סא"ל עומרי, מפקד טייסת "מגע הקסם" המפעילה מסוקי "פתן" (אפאצ'י).

"על אף התחקירים שבוצעו לארועי מזג־אוויר חמורים שהתרחשו בשנים האחרונות, לא הצלחנו לעשות את השינוי שעיקרו מנטלי. הבנו, בין השאר, כי לא התייחסנו לעניין באופן הראוי ולפיכך נדרשנו לקיים חשיבה מחודשת כולל תוכנית הטמעה לטווח ארוך", מוסיף סא"ל ארנון, מפקד טייסת מאמני מסוקים וכטמ"ם.

אלמנט ההפתעה
מה הם בדיוק תנאי ראות מגבילים? לילה חשוך מאוד, אובך, עננים, חול וגשם הם כולם אלמנטים המתארים טיסה שכזו והתוכנית מגדירה למעשה מצב יסוד חדש בעת טיסה במערך המסוקים. אם עד עכשיו היו רק שני מצבים: טיסת ראייה בה הטייסים רואים בבירור את כל המתרחש מחוץ למסוק בעזרת עיניהם בלבד וטיסת מכשירים בה ניווטו את המסוק בעזרת מערכותיו, כעת נוסף מצב חדש: טיסה בראות מוגבלת, המהווה הכלאה בין שני המצבים הקלאסיים ומשלבת בין המערכות הטכנולוגיות המתקדמות לבין עיני הטייסים.

על התוכנית עבדו רבים במערך, במסגרת מספר צוותים. אחד הצוותים היה אמון על החלק הראשוני של התהליך: "יסודות טיסה", שמטרתו העיקרית היא הקניית כלים ועזרים לטייסי המערך בטיסה בראות מוגבלת. "סט הכלים שהענקנו לטייסים אמור לעזור להם להגדיר באיזה מצב טיסה הם נמצאים, כך שאם ייכנסו לראות מוגבלת הם יבינו זאת ויפעלו בהתאם להנחיות", אומר סרן אסף אשר היה שותף בצוות היסודות בעת שירותו במחלקת אמל"ח.

הטייסים נדרשים כיום לשאול את עצמם לפני כל גיחה האם צפויה להם טיסה בראות מוגבלת ועליהם לבדוק בכל פרק זמן באוויר כי מצב הראות לא השתנה, משום שאחת מן הסכנות הגדולות בטיסה שכזו היא להיכנס למצב בהפתעה כאשר לא מוכנים לכך. "אלמנט ההפתעה במזג־אוויר מצמצם לצוות את כמות הכלים להתמודדות עם המצב ומייצר לחץ בקוקפיט. כל זה יכול היה להמנע באם הצוות היה מזהה ומגדיר את המצב מוקדם יותר ואז פועל בהתאם", מסביר סא"ל ארנון. לכן, שבים ומדגישים אנשי התוכנית את חשיבות ההסתכלות קדימה בטיסה והתכנון המקדים לכל גיחה.

במידה וצוות המסוק מזהה כי הוא נכנס לטיסה בראות מוגבלת, הוא מחויב לעצור ולא להתקדם בגיחה עד שלא ייצור מענה לבעיות שעלו. יתכן והצוות יידרש לנחות ולתכנן את הגיחה מחדש, אך בשום פנים ואופן לא ימשיך בטיסה מסוכנת במהלכה יתקשה להתמודד. מעבר לכך עדכן הצוות גם מספר נהלים בתחום. כך, למשל, תהליך ההנמכה לנחיתה בעת ראות מוגבלת השתנה וכולל כעת פעולות זהירות מצד הטייסים אשר לא היו קיימות בעבר.

הנדיב הידוע
בטיסה במזג־אוויר קשה נוהגים צוותי האוויר מכלל המערכים להיעזר במערכות טכנולוגיות מתקדמות המסייעות להם להתמצא בשטח. במערך המסוקים ישנה מערכת כזו הנקראת "נדיב", המותקנת בכלל המסוקים של החיל. המערכת, פרי פיתוחה של "אלביט" הישראלית, הינה מערכת שליטה ובקרה המעניקה לטייסים מעין מפה דיגיטלית נעה, עליה הם יכולים לסמן נקודות ציון שונות וכך מאפשרת המערכת לאתר את מיקומו המדויק של המסוק ביחס לשטח.

"בימים אלו עוברת המערכת שדרוג אשר יכלול פתרונות חדשים לטיסה בראות מוגבלת", מציין סרן אסף. הפתרון הראשון הינו צביעת השטח הטופוגרפי מסביב למסוק ביחס לגובהו באוויר כך שייווצר מענה ויזואלי למניעת התנגשות בעצמים. הפתרון השני אשר נכלל בשדרוג המערכת הינו חישוב גובה בטחון: לפני תחילת הגיחה מגדיר הצוות במערכת את המהירות בה הוא צריך לטוס על־מנת לצלוח את הגיחה בשלום. שני הפתרונות הינם חלק מהלקחים שהופקו לאחר התאונה ברומניה.

אתגר מנטלי
לאחר שצוות יסודות הטיסה סיים את עבודתו, הגיע השלב בו צריכים אנשי התוכנית להטמיע את הרעיונות החדשים בטייסות המסוקים של החיל. "זה השלב בו נכשל חיל־האוויר בעבר ולכן הבנו שמדובר בשלב קריטי", מבהיר סא"ל עומרי, חבר בצוות ההטמעה. "אנחנו צריכים לגרום לשינוי תרבותי במוחם של הטייסים ומדובר באתגר מנטלי. גם לאחר תאונות בעבר הוציאו הנחיות חדשות בנושא, אך לא הצליחו לגרום לשינוי. זה לא שאנחנו מוכשרים יותר מאלו שהיו בשנים הקודמות, אלא שהטכנולוגיה המתקדמת הנמצאת אצלנו כיום, מעניקה לנו אפשרויות שלא היו קיימות בעבר".

חלק נכבד מהטכנולוגיה המתקדמת מהווים המאמנים הסימולאטיבים. כחלק מתהליך ההטמעה, יצרו בטייסת המאמנים גיחה ייעודית חדשה לטיסה בראות מוגבלת. "מדובר בגיחה לימודית במהלכה מתאמנים הטייסים על כלל הטכניקות של טיסה בראות מוגבלת וחווים את כל האלמנטים שלה. מעבר לכך, גם בגיחות האימון האחרות הכנסנו אלמנטים של ראות מוגבלת בשביל לייצר מודעות לנושא", מגלה סא"ל ארנון, גם הוא חבר בצוות ההטמעה.
חשוב לציין, כי בארץ נמצאים רק מאמנים למערך המסע"ר וטייסי מערך המסק"ר טסים בפרקי זמן קבועים למאמן בארה"ב שגם בו הוכנסו כעת גיחות ייעודיות לטיסה בראות מוגבלת.

"עד היום לא הבנתי"
תוכנית ההטמעה כוללת אלמנטים נוספים מעבר לגיחה החדשה. כעת נכנסים באופן יזום לעננים בכל טייסות המסוקים של החיל וזאת על־מנת להשתפר וליישם את הכלים החדשים. "זו לא בעיה להטמיע זאת אצל הצעירים בטייסות, אך לבוא לטייס ותיק ולהגיד לו שהוא צריך לטוס אחרת מעכשיו, זה אתגר גדול, בעיקר מנטלי, כי צריך 'לחדור' למוחו ולשכנעו שזה הדבר הנכון לעשות", אומר סא"ל עומרי.

"לאחרונה קיימנו תרגול של הנושא בטייסת במשך שני לילות. בלילה הראשון לא היו עננים והצוותים טענו בתחקיר כי הבינו את העיקרון והשינוי לא נראה להם כה משמעותי, אך בלילה השני נראה התחקיר אחרת לגמרי. היו עננים, אנשים חוו ורטיגו והתמודדו עם סוגיות קשות. בסיום התחקיר בא אלי אחד המילואימניקים הוותיקים שלנו ואמר לי: 'עד היום לא הבנתי ועכשיו אני הולך ללמוד'. זה מראה שהתהליך עובד, קל יותר להטמיע שינוי לאורך זמן כשאנשים חווים אימונים בצורה חוזרת ונשנית עם נהלים וחוקים ברורים".

בנוסף לאימונים הפנימיים של הטייסות, התקיים יום הדרכות קרקעיות לכלל טייסי המערך ומחלקת אימונים של החיל גיבשה סדנה חדשה לטיסה במזג־אוויר קשה למערך המסוקים שנותנת הזדמנויות נוספות לטייסים להתאמן בתנאים הקשים. "כבר עכשיו אנחנו מרגישים את השינוי בשטח המתבטא בפעולות נכונות יותר של הצוותים באירועים של ראות מוגבלת שקרו לאחרונה. המודעות לנושא גדלה משמעותית", קובע סא"ל ארנון.

השפעות רחבות
התוכנית המהפכנית, עוסקת אמנם רק במערך המסוקים, אבל השפעותיה חוצות את גבולות המערך למקומות נוספים בחיל. "העובדה כי מערך המסוקים יטוס מעתה אחרת במזג־אוויר קשה, תשפיע באופן ישיר על מערכים רבים נוספים בחיל", מבהיר סא"ל עומרי. אם ניקח לדוגמא את בסיס רמון, בו שוכנות שלוש טייסות קרב ושתי טייסות מסק"ר, הרי שניהול המרחב האווירי שלו יתנהל כעת אחרת. בתנאים שגרתיים, המטוסים חייבים לנחות על המסלולים ואילו המסוקים יכולים לנחות גם בכל שטח פתוח שלא מכיל מכשולים. כעת מחויבים טייסי המסוקים לנחות על מסלול בעת ראות מוגבלת. "מטוס קרב ומסוק קרב הנמצאים באותה הקפה לנחיתה זה אירוע שצריך לנהל אותו. התוכנית תשפיע על תהליך ההכשרה הראשוני של הבקר והפקח בחיל", מדגיש סא"ל עומרי.

השפעה נוספת של התוכנית תבוא לידי ביטוי בקורס־הטיס של החיל. עד כה לא קיבלו פרחי הטיס כלים במהלך הקורס בנוגע לטיסה בראות מוגבלת וכעת ישנה כוונה לשנות זאת. "בהחלט יש מחשבות להטמיע את הנושא כבר בתחילת דרכו של הטייס, שכבר בקורס יתרגלו את היסודות וילמדו מושגים בסיסיים", מסכם סא"ל ארנון.

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

שריפה באי

כחמש שנים וחצי לאחר שריפת הכרמל שהביאה להקמתה, התמודדה יחידת הכיבוי האווירי מול אירוע דומה, אך הפעם עשתה זאת בלב הים התיכון. כתבת הבטאון הצטרפה למשלחת הסיוע הישראלית שהגיעה ראשונה לסייע בכיבוי שריפות הענק בקפריסין לפני כחודשיים

מלכת הנגב

במדבר, תהליכים נמשכים 40 שנים: בני ישראל צעדו במדבר 40 שנים, הפועל באר שבע, זכתה באליפות אחרי 40 שנות וכעת מציינת טייסת "הנגב" 40 להיווסדה, הזדמנות מצויינת להיזכר בנקודות מרכזיות בהיסטוריה שלה. "מורשת הטייסת מורכבת מחלקים אשר כל אחד מהם מהווה פרק מפואר בפני עצמו", מבהיר סא"ל ג', מפקד הטייסת המפעילה מטוסי "סופה" (F-16I)