בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 230 31/08/16
טיסה בראות מוגבלת
גלילת ה"אדיר"
עשור למלחמת לבנון השנייה

כתבות

בדרך

פחות מחצי שנה לפני הנחיתה בישראל, נערך במפעלי ״לוקהיד מרטין״ בארה״ב טקס גלילת ״אדיר״ (F–35I) הראשון. שליח הבטאון היה בטקס, ביקר על פס הייצור ובליין המטוסים וחזר משוכנע: חיל–האוויר של עידן החמקן יהיה שונה מכל מה שהכרנו

רוני ווינקלר, טקסס | צילום: לוקהיד–מרטין

מפעלי ״לוקהיד מרטין״, פורט וורת׳, טקסס. כמה עשרות מטרים מאיתנו ממריא מטוס F-35 וקורע את השמיים. הנה הוא. לא בהדמייה ממוחשבת, לא על פס הייצור ולא בהכנות אחרונות לקראת טקס חגיגי. 20 שנים אחרי חתימת ההסכם לפיתוח אבטיפוס, 15 שנים אחרי ש״לוקהיד מרטין״ זכתה בחוזה הענק ועשור אחרי שטס לראשונה, עכשיו הוא מול העיניים: באוויר, מתמרן, אמיתי. מטוס הקרב העתידי הפך למציאות עכשווית.

מחיר היכולת
אל מפעלי ״לוקהיד מרטין״ הגענו לכבוד טקס גלילת ״אדיר״, מטוס הקרב החמקן הראשון של ישראל. המארחים האמריקאים המודעים היטב לביקורת העזה המוטחת כבר שנים בפרויקט, המתינו מוכנים: כן, הם מודים, יש תקלות בדרך אבל המטוס אינו שונה בכך ממטוסים קודמים. הבעיות נפתרות בהדרגה והמטוסים שכבר נמסרו לחיל־הנחתים האמריקאי הפגינו יכולות יוצאות מן הכלל בתרגיל בו השתתפו לאחרונה.

מי שמקבל את פנינו בבוקר הראשון הוא ג׳ף בביון, סגן נשיא ״לוקהיד מרטין״ ומנהל תכנית F-35. סביבו שורה ארוכה של יועצים ומנהלים, האחראים על התיאום בתחומים השונים של הפיתוח מול משרד הבטחון וחיל־האוויר הישראלי. הוא מנהל מנוסה, שעמד בעבר בראש התכנית המשולבת של F-16 כמו גם F-22 ובדבריו אי אפשר לטעות: הוא מאמין בפרויקט וסבור שמדובר במטוס הקרב הטוב ביותר שנוצר אי פעם. ״גם המכ״ם המתקדם ביותר שנמצא היום בידי הרוסים אינו מסוגל לגלות אותו״, אומר בביון. ״המטוס ביצע כבר כ־60,000 שעות טיסה, חיל־האוויר האמריקאי צפוי להכריז עליו כמבצעי בחודשים הקרובים וגם הפיתוח מתקדם עם דגמי B ו־C הייחודיים אשר יחזרו בקרוב לבצע ניסויי טיסה בים״.

אחד הנושאים המרכזיים בו התמקדה הביקורת על החמקן הוא מחירו הגבוה. בביון בא עם תשובות: ״בשנת 2007 עמד מחירו של מטוס אחד על 250 מיליון דולר ואנו מקווים שבשנת 2021, המחיר יירד כבר ל־85 מיליון. ככל שאנחנו מייצרים יותר מטוסים, המיומנות עולה והזמן שנדרש להרכבה יורד. מ־150,000 שעות עבודה על מטוס בתחילת הדרך, הגענו כבר ל־42,000 שעות כיום. זה מרכיב עיקרי במסענו להורדת המחיר״.

המטוס האסטרטגי
33 מטוסי ״אדיר״ שרכשה ישראל צפויים להגיע לארץ עד 2021. בדצמבר ינחתו בנבטים שני המטוסים הראשונים, בשנה הבאה יגיעו מטוסים נוספים ובין 2018־2021 יגיעו כמה מדי שנה. על פס הייצור במפעלי ״לוקהיד מרטין״ ראינו שלושה מטוסים בשלבי הרכבה שונים, בעוד הראשון, שלכבודו הגענו, המתין כבר מוכן להשקתו בהאנגר החגיגי. בטרם הגעתם לישראל יעברו שני המטוסים הישראליים הראשונים סדרת טיסות ניסוי כדי לוודא את תקינות כל המערכות. אם הכל יתנהל כמתוכנן, יבצע כל מטוס ארבע טיסות ניסוי: שתיים בידי ״לוקהיד מרטין״ ושתיים נוספות בידי טייסים מטעם הממשל האמריקאי. מי שמוביל את סדרת הניסויים וזכה גם להיות הראשון שמטיס את ה״אדיר״ הראשון, הוא אלן נורמן, טייס הניסוי הראשי של ״לוקהיד מרטין״. מאחוריו עשרות שנות שירות כטייס קרב בחיל־האוויר האמריקאי, בין השאר על מטוסי פאנטום, F-16 ו-F-22. כבר חמש שנים ויותר מ־500 שעות טיסה הוא מבלה עם F-35.

״זה כבר לא רק מטוס קרב, אלא מגוון רחב של מערכות שהופכות אותו מכלי טקטי לכלי אסטרטגי״, אומר נורמן לצד אחד המטוסים בליין. ״חוויית הטיסה בו שונה לחלוטין ממטוסי הדור הרביעי כמו F-15 או F-16 ואני חושב שלטייסים צעירים יהיה יתרון בהטסתו, מכיוון שהם פתוחים מחשבתית ואינם מורגלים לאופן תפעול מוכר ומסוים. הטייסים הישראלים אומנם לא טסים על המטוס כאן בארה״ב אלא רק מתאמנים בסימולאטור, אבל אין לי ספק שהם יידעו להוציא ממנו את הטוב ביותר וביצוע משימותיהם בעזרתו יהיה קל יותר בהשוואה להיום״.

וותיקים ומנוסים
נורמן אמנם סבור שטייסים צעירים מתאימים יותר, אבל בחיל־האוויר כבר החליטו: בשנים הראשונות יטיסו את המטוס טייסים ותיקים יחסית, לאחר שירות בטייסות F-15 או F-16. ״אנחנו רוצים לחבר את המטוס לחיל־האוויר ולהעביר ידע מבצעי בין מטוסי הדור הרביעי למטוס הדור החמישי״, אומר תא״ל טל קלמן, ראש מטה חיל־האוויר, שהגיע לטקס הגלילה בפורט וורת׳. ״בנוסף, הגענו למסקנה שבזכות האוויוניקה והטכנולוגיה המתקדמות של המטוס החדש, האתגר המרכזי בקוקפיט בזמן ביצוע המשימה לא יהיה התמודדות עם כוח ג׳י קיצוני או עם תמרון חד, אלא האתגר של קבלת נתונים וניתוחם. למשימה כזו אנחנו מעדיפים לצוות טייסים ותיקים ומנוסים יותר״.

שלושה חודשים לפני טקס הגלילה, התנסה תא״ל קלמן במאמן הטיסה החדיש של החמקן. ״קשה מאוד לייצר תנאים מאתגרים למטוס הזה״, הוא משתף בחוויותיו. ״זה יהיה מטוס הדור החמישי הראשון שינחת במזרח התיכון. כשמדינות שונות באיזור מצטיידות במערכות הגנה מתקדמות, הוא מהווה יתרון אסטרטגי ופותח מחדש את הפער האיכותי שלנו על פני מדינות האיזור״. תכנית הקליטה בישראל אינה מותירה מקום לספק: חיל־האוויר מעוניין להכשיר מבצעית את המטוס החדש ולהכניסו לפעילות מהר ככל האפשר. ״שני המטוסים הראשונים ינחתו בנבטים בדצמבר ויום לאחר מכן, אנחנו כבר מתכננים לבצע עליהם את הטיסות הראשונות״, מספר תא״ל קלמן. ״בסוף 2017 ועם תשעה מטוסים, אנחנו מעוניינים כבר להכריז על הטייסת הראשונה כמבצעית״.

עידן חדש
כמה מטוסים יפעיל בסופו של דבר חיל־האוויר? זו עדיין שאלה פתוחה. 33 מטוסים כבר הוזמנו, שר הבטחון תומך בהמלצת הרמטכ״ל להצטייד ב־17 נוספים וראש המטה כבר מסתכל מעבר לאופק של שתי הטייסות הראשונות:
״המטוסים הראשונים יהיו מדגם A, אבל מעבר לכך אנחנו בוחנים את האפשרויות. F-35B המצויד ביכולת להמריא ממסלול קצר במיוחד ולנחות אנכית, אומנם מוגבל יחסית לדגם A בכמות החימוש שהוא מסוגל לשאת, אך יש לו יתרונות אחרים שעשויים לסייע לנו במתארי לחימה שונים״.

יחד עם המטוסים יקלוט חיל־האוויר גם ארבעה מאמני טיסה למטוס החדש, שיוצבו במרכז ההדרכה בנבטים. ״חצי מהאימון על המטוס יהיה אימון סימולאטיבי״, אומר תא״ל קלמן. ״זה אחוז גבוה מאוד ביחס לאימון האווירי וביחס לאימון במטוסי הדור הקודם והוא יאפשר לנו לשמור על כשירות הטייסים בעלות נמוכה יחסית. המטוס יקר, התחזוקה שלו יקרה אבל מחיר השמירה על כשירות הצוותים יהיה דומה לזה של F-15. זה גם יהיה המטוס הראשון בו נפעיל סימולאטור ייחודי לטכנאים״. מגוון המשימות גדול. ״אנו שואפים להיות רלוונטיים מהקרקע ועד החלל ובמובן הזה הוורסטיליות של המטוס היא אחת מגדולותיו״, אומר תא״ל קלמן.

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

רואים טוב

במטרה לחזק את הכשירות של טיסה בראות מוגבלת, הגו אנשי מערך המסוקים תוכנית חדשה שעתידה לשמור על חיי צוותי המסוקים. הכוונה כעת היא להתחיל ולהטמיע את התוכנית כבר בשלבי קורס–הטיס

שריפה באי

כחמש שנים וחצי לאחר שריפת הכרמל שהביאה להקמתה, התמודדה יחידת הכיבוי האווירי מול אירוע דומה, אך הפעם עשתה זאת בלב הים התיכון. כתבת הבטאון הצטרפה למשלחת הסיוע הישראלית שהגיעה ראשונה לסייע בכיבוי שריפות הענק בקפריסין לפני כחודשיים