בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 232 12/12/16
גליון חגיגי לרגל נחיתת ה"אדיר" בישראל

"אדיר" בישראל

מי יחמוק ראשון?

האמריקאים התחילו, הסינים המשיכו והרוסים גם הם אינם שוקטים על שמריהם. כך מתנהל מירוץ החימוש העולמי אחר המטוס החמקן הטוב בעולם ומדובר על קרב הנוגע לעוצמה צבאית, גאווה לאומית ואינטרסים כלכליים. סקירה השופכת אור על ההקשר הבינלאומי מאחורי פיתוח מטוסי הקרב החמקנים המתקדמים בעולם

אילון טוהר

יכולותיו המתקדמות והסודיות האופפת את F-22 ("ראפטור") הפכו אותו למושא להתעניינות רבה וגם לתעלומה מאז טס החמקן מהדור החמישי מתוצרת "לוקהיד מרטין" את טיסת הבכורה שלו בשנת 1997. כידוע, ארה"ב מסרבת למכור אותו למדינות אחרות בשל הטכנולוגיה המתקדמת שהוא כולל והיכולות שהיא מעוניינת לשמור לעצמה. לעומתו, F-35, הקרוי "לייטנינג II" על שם מטוס אמריקאי ממלחמת העולם השנייה, מיוצא למדינות רבות השותפות בפרויקט הפיתוח שלו ומדינת ישראל היא הראשונה להפעיל אותו באופן מבצעי מחוץ לארה"ב. מדובר במטוס רב־משימתי המיוצר בשלושה דגמים עיקריים המקבילים לשלוש זרועות הצבא האמריקאי: דגם A, מטוס "רגיל" המיועד לחיל־האוויר האמריקאי. דגם B להמראה ונחיתה אנכיים המיועד לחיל הנחתים ודגם C להפעלה מנושאות מטוסים של חיל־הים האמריקאי.

מרדף קטלני
"מבחינה טכנולוגית, F-35 הוא החמקן המתקדם ביותר בעולם", קובע אריה אגוזי, מומחה תעופה בכיר וכתב בטחוני וותיק. "F-117 היה הרבה פחות מתקדם, F-22 קיים כבר כ־20 שנה ואילו F-35 לעומתם, הוא מטוס חדש יותר המממש באופן מובהק את הגדרת הדור החמישי של מטוסי הקרב. הבעיות שפורסמו אינן שונות מהבעיות המופיעות בכל מטוס חדש אחר. אבל גם אם אולי אפשר לקבוע שמדובר בחמקן ביותר מבין החמקנים, אין 100 אחוז חמקנות. אין ולא יכול להיות מטוס שלא יהיה ניתן לגלות אותו אף פעם".

המרדף העולמי אחר החמקנות נמצא היום בשיאו כשתעשיות ממזרח וממערב הולכות ומרחיבות את יכולותיהן על־מנת לצמצם את החתימה האלקטרומגנטית, החום והרעש שמייצרים כלי־הטיס. המכ"מים ההולכים ומשתכללים מחפשים כל העת בשמיים את מטוסי הקרב והמאבק בין המערכות הופך את השאלה מי רודף ומי נרדף לבעלת יותר מתשובה אחת.

"כשמצד אחד הולכים ומפתחים שיטות גילוי חדשות, מן הצד השני מפתחים טכנולוגיית חמקנות שתאפשר למטוסים לחמוק ממנה. כל אחד רוצה להחזיק בטכנולוגיה שתגבר על זו של האויב וינצח מי שיהיה חצי צעד קדימה בזמן מלחמה", מסביר אגוזי את התהליך המתרחש.
זו הסיבה שמדינות שונות, שהבולטות בהן הן רוסיה וסין, מפתחות מטוסים חמקנים במטרה להתחרות בארה"ב הנחשבת למובילה עולמית בתחום.

"כולם רוצים חמקן", קובע אגוזי. "זה באזז־וורד. ארה"ב, רוסיה וסין שולטות בטכנולוגיית החמקנות ומשקיעות בכך משאבים עצומים. על־אף שהמלחמה הקרה לכאורה נגמרה, כל מעצמה רוצה את המטוסים המתקדמים ביותר לכל מקרה שלא יהיה".

סודות וגילויים
הפלטפורמה האמריקאית שהזניקה את מרוץ החמקנות היא F-117 ("נייטהוק") אשר פיתוחו בוצע תחת מעטה כבד של חשאיות במתחם "אזור 51" המפורסם שהסודיות סביבו הזינה ומזינה את תיאוריות הקונספירציה הרבות אודותיו. במשך שנים נחשב עצם קיומו של מטוס הקרב החמקן הראשון בעולם לסוד והוא נחשף רק בשנת 1988, חמש שנים אחרי שנכנס לשירות מבצעי.

מדובר בפלטפורמה אשר הגשימה את השאיפה רבת השנים לפתח מטוס קרב שלא יתגלה על־ידי מערכות המכ"ם של האויב. לפי אגוזי: "סביר להעריך שכבר בתקופת המלחמה הקרה חשבו על פיתוח מטוסים חמקניים. לאורך השנים התפתחו מאוד מערכות המכ"ם והתגבשה הבנה שיש צורך במטוס שיוכל לפעול בעומק שטח האויב מבלי להתגלות".

בשנת 1999 השתנתה המשוואה. מטוס F-117 הופל על־ידי סוללת נ"מ במהלך השתתפותו בהפצצות נאט"ו בסרביה. על אף שהטייס נפלט וניצל ועד היום לא ברור אם המטוס הופל כתוצאה מגילויו במכ"ם או מצירוף נסיבות, הייתה זו הפעם הראשונה שבה הופל מטוס חמקן והאובדן לא היה רק כספי או מוראלי אלא גם ובעיקר בטחוני, בשל הסיבה שהטכנולוגיה היקרה והחשאית נפלה לידי מדינות אחרות, תרתי משמע.

כולם על כולם
אין זה פלא שמומחי תעופה טוענים מזה שנים כי מטוס הקרב החמקן הסיני "צ'נגדו J-20" שאב השראה ויותר מכך מהחמקן האמריקאי הראשון. על־פי סברות אלה שנתמכות בעדויות על משאיות שאספו את חלקי החמקן המרוסק בסרביה, נציגי סין השיגו את שברי המטוס כדי ללמוד על הטכנולוגיה החמקנית של ארה"ב ושיחזרו אותה באמצעות "הנדסה הפוכה".

"צ'נגדו J-20" הוא הנציג הסיני הבולט במרוץ שנציגיו האמריקאים כוללים כאמור את דגמי F-22 ו-F-35 כשאת המשולש התחרותי משלים "סוחוי T-50" הרוסי. החמקן הסיני הוא דו־מנועי הצפוי להיכנס לשירות בשנתיים הקרובות ומרבית המידע עליו נשמר בקנאות באמצעות מדיניות בטחון המידע הנוקשה של הסינים.

בתחילת חודש נובמבר נחשף החמקן הסיני בסלון האווירי בעיר ז'ואיי בדרום המדינה, כאשר שני מטוסי J-20 חלפו בשמיים ובכך אותתה סין לארה"ב על כוונותיה להתחרות בשוק התעופה הצבאי החמקני. "לפני 20 שנים לא היינו מעלים על דעתנו שסין תהיה שותפה בולטת במרוץ אחר המטוס החמקן הטוב בעולם", מודה אגוזי. "התקציבים סיניים בלתי מוגבלים ויכולת ההעתקה שלהם מעולה. ממה שניתן לראות, הרי שהמטוסים הסיניים פותחו ככל הנראה על סמך טכנולוגיה שהגיעה ממטוסי מדינות אחרות. אסור לזלזל בהם וגם הפיתוחים העצמאיים שלהם מעידים על הטכנולוגיה המתקדמת שיש בידיהם".

ההתרסקות בסרביה איננה ההסבר היחיד לדמיון שנושא J-20 לחמקנים האמריקאים. חברות אמריקאיות היו נתונות במהלך השנים למתקפות סייבר וריגול קיברנטי שבוצעו בידי האקרים סינים ולפי ההערכה (שהוכחשה על־ידי בייג'ינג) שימשו נתונים ותוכניות שנגנבו מחברת "לוקהיד מרטין" בבניית J-20 שבנוסף לדמיון ההנדסי שלו אל F-117 מזכיר לטענות חלק מהמומחים גם את F-35. אגוזי: "כולם גונבים מכולם. אנחנו נמצאים בעידן בו הטכנולוגיה זמינה מתמיד".

לא רק צורה וצבע
כבר הוזכר כאן שיש גם צד חמקני רוסי. T-50 מתוצרת חברת "סוחוי" מיועד להחליף מטוסי קרב כגון "מיג־29" ו"סוחוי־27" הנמצאים כיום בשירות חיל־האוויר הרוסי. המטוס החד־מושבי שטס לראשונה בינואר 2010 נחשב למטוס הראשון שרוסיה פיתחה מאז התפרקות בריה"מ והוא זול בהרבה ממטוס F-22. רוסיה הודיעה כי המטוס מיועד בעיקר לייצוא למדינות המעוניינות להצטייד במטוס מתקדם מהדור החמישי שמחירו זול יחסית והודו, הנחשבת לשותפה חלקית בפיתוחו, הודיעה על כוונתה לרכוש כמות גדולה של יחידות. "הרוסים השקיעו הרבה מאוד כסף בתחום הזה. ברור שהם התקדמו ויש בידיהם טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם", אומר אגוזי.

איזה מענה ייתנו החמקנים המשתתפים במירוץ במידה ויכולות הגילוי של יריבותיהן יתפתחו? כשמדובר במטוסי הדור הרביעי, ניתן היה לפתח מערכת חדשה ולהרכיבה על המטוס או לבצע עדכון תוכנה למערכות הקיימות ולהתאימן לאיומים המשתנים. כשמדובר במטוסים מהדור החמישי הרי שהמאפיינים המובנים והקבועים מקשים לבצע בהם שינויים בהתאם לסביבה. מדובר בעיקר במאפיינים המקנים יכולת חמקנות כגון המבנה הייחודי, הצבע "בולע" הקרינה של המעטפת ותאי חימוש פנימיים המכילים חימוש בלתי חמקני. אגוזי מסכים אך מסייג: "חשוב לציין שהחמקנות לא באה לידי ביטוי רק בצורה ובצבע, אלא גם במערכות האלקטרוניות משבשות המכ"ם של המטוסים מהדור החמישי.

כולם רוצים חמקן
טייסי החמקנים נדרשים לטוס בדרך שלא תהפוך אותם לבולטים במערכות הגילוי של האויב ולהימנע מתמרונים חדים, מה שעשוי להוות מגבלה אווירודינאמית. בנוסף קיים הצורך לשאת חימוש בתאים הפנימיים ובשל כך יוכלו ככל הנראה מטוסי הדור החמישי לשאת פחות חימוש ממטוסי F-16 או F-15 למשל, כך שיתכן והחמקנות פוגעת ביכולות אחרות. האמנם? "הפתרון הוא חימוש חכם המותאם למטוסים החמקנים", משיב אגוזי. "המטוס אולי ייקח פחות חימוש ממטוסי הדור הרביעי, אבל מערכות הנשק שלו תהיינה הרבה יותר קטלניות ומדויקות".

בנוסף ל-J-20 מפתחת סין גם את דגם "שניאנג J-31", מטוס קרב חמקן דו־מנועי מהדור החמישי המיועד בעיקר לייצוא למדינות אחרות. בתחילת 2016 חשף משרד הבטחון היפני את מטוס הקרב X-2 מתוצרת יפן כשגם דרום קוריאה ואינדונזיה מתכננות לפתח מטוס רב־משימתי בעל יכולות חמקנות.

"בעתיד נראה חמקנות גם במערכים נוספים", מתנבא אגוזי. "כטמ"מים (כלי־טיס מאוישים מרחוק) יהיו בעלי אלמנטים של חמקנות ומטוסי התובלה ישיגו יכולות כאלה. אם אתה שולח מסוק לחלץ פצועים, אתה לא רוצה להתגלות וגם זה עניין של זמן, למרות שהרעש וחתימת המכ"ם שהרוטורים מייצרים מהווים בעיה מהבחינה הזו. אפילו מחוץ לעולם התעופה אנחנו נראה טנקים אשר יחמקו מפני מערכות הגילוי של האויב. לשם העולם הולך".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

תא"ל טל קלמן בטקס גלילת ה"אדיר"

כתבו עליו בעיתון

במהלך השנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, הועלו בכלי תקשורת טענות כנגד עסקת רכש מטוסי "אדיר" (F–35I). הפגשנו כמה מהמרכזיות שבהן עם תא"ל טל קלמן, ראש מטה חיל–האוויר. אחת ולתמיד, זה מה שיש לחיל–האוויר לומר על מטוס הקרב החדש מהדור החמישי
תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני במשרדו, לצד שעון העצר הסופר את השניות עד לנחיתת המטוסים

"אדיר" על פי שיקי

תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל "לוקהיד מרטין ישראל", לא יגיד לכם את מה שאתם מצפים לשמוע. טייסי "אדיר"? "לילדים הללו יש כל כך הרבה נסיון". מטוס קרב דור חמישי מיותר? "מדברים כבר על דור שישי". הביקורת הציבורית על המטוסים החדשים? "המטוסים הללו כל כך מתקדמים וטובים שזה לא הוגן להילחם בהם מול האויב"