בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 232 12/12/16
גליון חגיגי לרגל נחיתת ה"אדיר" בישראל

"אדיר" בישראל

"אדיר" על פי שיקי

תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל "לוקהיד מרטין ישראל", לא יגיד לכם את מה שאתם מצפים לשמוע. טייסי "אדיר"? "לילדים הללו יש כל כך הרבה נסיון". מטוס קרב דור חמישי מיותר? "מדברים כבר על דור שישי". הביקורת הציבורית על המטוסים החדשים? "המטוסים הללו כל כך מתקדמים וטובים שזה לא הוגן להילחם בהם מול האויב"

טליה יריב | צילום: עדי עבו

40 שנה אחרי שהוביל כקברניט את מבנה ה"קרנפים" (הרקולסים) למבצע אנטבה, מוביל תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני את עסקת "אדיר" (F-35I) כמנכ"ל "לוקהיד מרטין ישראל", זרוע של חברת "לוקהיד מרטין" המייצרת את המטוס. "חיל־האוויר הישראלי יהיה הרבה יותר חזק, הרבה יותר מתקדם והרבה יותר בטוח בזכות החמקנות", הוא מבטיח.

כפי שהוא מעיד, 20 השנים האחרונות גרמו לו ליהנות משני העולמות שהוא כל כך אוהב - חיל־האוויר ו"לוקהיד מרטין". "אני מכיר היטב את המנטליות האמריקאית ויודע לעבוד איתה אך בנוסף לכך, אני מכיר טוב יותר את המנטליות הישראלית והחיל־אווירית כי גדלתי כאן", הוא מעיד. "קל לי להבין את הצרכים של שני הצדדים ולתרגם את הרצונות, הקשיים והלבטים הישראליים לאנשי 'לוקהיד מרטין'. יש לי הבנה כפולה איך הדברים עובדים".

תחילה היו אלו מטוסי "סופה" (F-16I) הנחשבים לפלטפורמה מובילה ומרכזית במערך הקרב כמטוסי הקרב החדשים והמתקדמים ביותר בחיל. לאחר מכן הופיעו "שמשונים" (סופר הרקולס C-130J) אותם הוא מכנה "הבייבי שלי", כטייס הרקולס. כעת מדובר בחתימה על עסקת החמקן המתקדם ביותר בעולם, מטוס הדור החמישי הראשון שיהיה בידי ישראל והוא זה שמוביל אותה.

No-brainer
מטוס F-35 "לייטנינג II" הקרוי על שם מטוס קרב אמריקאי ממלחמת העולם השנייה, מייצג את פסגת ההישגים של יותר מחצי מאה של פיתוח טכנולוגיות למטוסי קרב. המטוס מהדור החמישי משלב יכולות חמקנות מגילוי על־ידי מכ"ם, מהירות על־קולית וזריזות יחד עם חבילת חיישנים משולבת מקיפה ועוצמתית. רוב יכולות המטוס נחשפות רק בפני חברות מנהלת הפיתוח העולמית והמדינות הנוספות שרוכשות אותו, ביניהן ישראל.

תא"ל (מיל') שני סבור ובטוח כי החמקן הוא מכפיל הכוח הטוב והרלוונטי ביותר שחיל־האוויר הישראלי יכול לקבל. "מלבד יכולותיו הגבוהות, אנחנו צריכים F-35 למטרת שמירה על סדר הכוחות בחיל־האוויר", הוא אומר בתשובה לשאלה אודות נחיצותו של המטוס לישראל. "עם השנים מתקיימת התיישנות של מטוסי הקרב, כך שניתן לרכוש עוד מטוסי F-15 מיושנים היקרים מה-F-35 באופן משמעותי או לקנות מטוסי F-16 נוספים שמחירם דומה מאוד, או שאפשר לקנות מטוס מתקדם פי כמה במחיר הוגן. אין עוד קומבינה אחרת, מה שמכונה אצל האמריקאים No-brainer".

דרך פתלתלה
למרות הצטרפותה המאוחרת של ישראל לתכנית פיתוח החמקן, נמצאות כיום התעשיות הבטחוניות הישראליות בנקודה גבוהה ומיוחדת בפרויקט. בעקבות כך החל תהליך שינוי במנהלת העולמית, בזכותו ניתן לישראל אישור לייצר גרסה משלה למטוס: "אדיר", שיהיה עמוס במערכות ישראליות. שווי שיתוף הפעולה התעשייתי בין ישראל ל"לוקהיד מרטין" עומד היום על יותר מארבעה מיליארד דולרים.

"לפני עשור הייתה אמונה בדרג הניהולי של המדינה כי אין צורך להשקיע בתכנית, אם בלאו הכי נקבל מהאמריקאים 'מתנות'. האמריקאים היו קשוחים ובטחו אך ורק במי שהשקיע סכום גדול בפיתוח המטוס ובסופו של דבר הכניסו אותנו בדלת האחורית עם 35 מיליון דולר, סכום מזערי ביחס לסכומים שהושקעו על־ידי מדינות אחרות. התחלנו כמשקיפים על התכנית והתקדמנו לכדי מעמד של פיתוח תוספות ישראליות למטוס. לצערי, לא היינו שותפים בייצורו, אבל הצלחנו להגיע לנקודה טובה מאוד בדרך פתלתלה".

חלום שהתגשם
עסקת הרכש ופיתוח המטוס היו אפופים בביקורת בתקשורת ואף מהדרגים הגבוהים במדינה, כפי שמעיד תא"ל (מיל') שני. היו שאמרו שהוא מפסיד בקרב אוויר־אוויר מול מטוסי קרב אחרים שיש ברשותנו, היו שאמרו שמחירו המופרז לא מוצדק ושעלות האחזקה שלו תהיה מוגזמת, אך שני לא מתרגש: "הדבר היחיד שמטריד אותי כרגע, חודש לפני הנחיתה, הוא אם המטוסים יגיעו בזמן לבסיס נבטים. לא הביצועים שלהם ולא הרלוונטיות שלהם. שמעתי את תגובתם הראשונה של בכירי חיל־האוויר בעבר ובהווה, כשיצאו מהסימולאטור בארה"ב, שהייתה נדהמת ומתרגשת. המטוסים הללו כל כך מתקדמים וטובים עד כדי כך שזה לא הוגן להילחם בהם מול האויב", הוא אומר בחיוך.

תא"ל (מיל') שני פגש את אנשי צוות ההקמה של טייסת "נשר הזהב", טייסת "אדיר" הראשונה כשעברו את ההסבות הראשונות למטוס בארה"ב. "לילדים הללו יש כל כך הרבה נסיון, הם יכולים להיכנס מחר למטוס וכבר לטוס", הוא מתאר בהתלהבות את "הילדים" - מפקד הטייסת ורבי־הסרנים.

"הטייסים המנוסים שכבר הספיקו 'לטוס' בסימולאטור F-35 הצהירו כי יכולות המטוס כמעט מושלמות. טייסי 'סופה' ו-F-15 עסוקים רוב הזמן בבדיקת מצבם במערכות המטוס - מרחק, גובה ונתוני מכ"ם. לעומת זאת, F-35עושה כל זאת לבד ומודיע בעצמו לטייס על נתוני הטיסה ואפילו ממליץ לו מה כדאי לעשות הלאה. המטוס ממוחשב מאוד וחכם ויכול לבצע משימות שבעבר אף אחד לא יכול היה לחלום עליהן".

ומה הצעד הבא? "שמעתי שב'לוקהיד מרטין' ובפנטגון כבר משתעשעים ברעיון של מטוס קרב דור שישי", הוא מחייך. "אני לא יודע לומר מתי זה יקרה ואם בכלל, או שאולי מטוסים ללא טייס יחליפו את מטוסי הקרב, אבל אני מאמין שזה יקרה רק בעוד 30 או 40 שנה".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

 

עוד באותו מדור

אין חיה כזו

היכולות המתקדמות, התפיסות החדשות בעולמות תוכן כמו לוגיסטיקה, אחזקה והדרכה וההשפעה הניכרת על הטייס בקוקפיט ועל חיל–האוויר כולו: סא"ל עמית ממחלקת אמל"ח מספר על "אדיר" דרך עיני אנשי בניין–הכוח של חיל–האוויר
תא"ל רן בשביץ, ראש להק ציוד: "מדובר באתגר טכנולוגי והנדסי"

"סיפוק אדיר"

תא"ל רן בשביץ, ראש להק ציוד, מספר כי הגעת המטוסים מהווה עבור המערך הטכני רק אבן דרך נוספת בתהליך ארוך שנים שהחל מזמן. הוא מסביר את האתגר בלמידת מטוס חדש כמותו לא הפעיל חיל–האוויר מעולם ואת האופן בו מטוס הקרב החמקן משפיע על המערך ועל חיל–האוויר כולו