בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 241, יוני 2018 01/06/18
כטמ"ם איתן
קרנף אוויוני
משימות הומניטריות

כתבות

בין מים לשמיים

"באוויר, בים וביבשה”. זה הסלוגן של טייסת 193 (“מגיני המערב”) המיישמת אותו 24 שעות ביממה. הפעילות הייחודית שמבצעת הטייסת באה לידי ביטוי בבטחון השוטף, במבצעים ובשיתוף פעולה בינלאומי. אנשיה מספרים איך זה לעבוד מעל הגלים

טל בן נאה | צילום: זרוע הים

"טייסת ‘מגיני המערב' היא טייסת מיוחדת שאין שניה לה בחיל–האוויר. מעטים מבינים את יכולותיה ואתגריה המבצעיים", פותח אל"ם א', מפקד בסיס רמת–דוד ומספר על הטייסת המפעילה מסוקי “עטלף" (פנתר) ושוכנת בבסיס.

“קיים צורך לעבוד בשת"פ (שיתוף פעולה) הדוק ויש לשמר את המקצועיות והסטנדרטים של חיל–האוויר בתוך מסגרת חיל–הים וביצוע משימותיו. המשימה היא בעלת אופי ייחודי בשל זירת הים שאינה מוכרת ותורות הלחימה המגוונות של חיל–הים. למפקד טייסת ‘מגיני המערב' יהיה אתגר לא פשוט בעת לחימה משום שבכל נקודת זמן, חיילי הטייסת מפוזרים. הוא לא יוכל להסתכל בעיני כל צוותי האוויר והמכונאים המוטסים יחד".

אחת ומיוחדת
סא"ל ע', מפקד הטייסת, שם גם הוא דגש על ייחודיות הטייסת. “הטייסת שונה ומיוחדת מטייסות המסוקים האחרות של חיל–האוויר, החל בעובדה שהיא היחידה המפעילה מסוק ימי על מערכותיו וכלה בעובדה שאנו נותנים שירות רק לזרוע הים. למרות שיש לטייסת גם משימות חילוץ מכלי–שיט, המטרה העיקרית שלנו היא לשמש עיניים לסטי"לים (ספינת טילים) ולהרחיב את טווח הראייה שלהן"
השילוב של מים ושמיים, לפי מפקד הטייסת, יוצר שיתוף פעולה רצוף. “הפעלה של מסוק לטובת צי היא תת קטגוריה העומדת בפני עצמה. בארה"ב מסוק זה משויך לצי, אך צה"ל אינו מחזיק טייסת לכל אוגדה או שייטת וחיל–האוויר הוא הזרוע היחידה המפעילה פלטפורמות טיסה. בנקודה זו נוצר הדיסוננס: הטייסת שייכת אירגונית לחיל–האוויר אך מבצעת משימות של זרוע הים ולכן יש צורך בשיתוף פעולה הדוק וצמוד. על–מנת לגשר על הפערים המקצועיים, לוקחים  אנשי הטייסת חלק פעיל בדיונים המתרחשים בזרוע הים. אנחנו הרפרנט המקצועי שיודע להנחות כיצד ואיך נוכל לבצע את המשימה שלנו".

שיתוף הפעולה התיאורטי הופך למציאותי בהפלגות המשותפות בהן אתה לומד להכיר לעומק את שותפיך למשימה. “היינו בהפלגה במשך שבוע", מתאר סא"ל ע'. “ביצענו את המשימות והמתארים ובשאר הזמן שהינו על הסיפון. השהות על הספינה אינטנסיבית ואינטימית מאוד בשל הצפיפות וכך יש לך הזדמנות להכיר לעומק את שותפיך".

מתרגלים כל יום
אחד מן התרגילים האחרונים בהן השתתפה הטייסת הוא “נובל דינה" אשר הפגיש את טייסת “מגיני המערב" עם כלי–שיט של זרוע הים הישראלית, חיל–הים היווני והצי השישי של ארצות הברית.

הכוחות התאמנו על משימות חילוץ והצלה ובעיקר חיזקו את השת"פ הבינלאומי. התרגיל שהתקיים זו השנה השביעית, נמשך כשלושה שבועות, הוא החל ביוון והסתיים בחופי מדינת ישראל.

“לתרגיל חשיבות רבה בשל שיתוף הפעולה הבינלאומי והלימוד כיצד ניתן לבצע משימה בצורה טובה יותר ותמיד אפשר ללמוד עוד מנסיונם של אחרים", תיאר רס"ן ע', סגן מפקד הטייסת, אשר לקח חלק בתרגיל. “אחד מיתרונותיו של הטייס בחיל–הים היווני הוא שיש לו היכרות רחבה והתמקצעות בעולם הימי בשל העובדה כי לפני שיצא לקורס–טיס, הוא שירת מספר שנים בחיל–הים היווני. גם שיטות הטיסה והאחריות בין הטייסים בקוקפיט שונים מאשר אצלנו ולכן אנו לומדים בכל פעם משיטותיהם".

בתרגיל בוצעו מתארים שונים: תרגולי טיסה במקביל למטוסים הזרים, שת"פ עם ספינת זרוע–הים ומפגשי דו–צדדי בין כוחות “כחולים" ו"אדומים".
“הצבא היווני איפשר לנו ללמוד מטייסת שמשימותיה דומות לשלנו ובשל הקליטה העתידית של מסוקי ‘סי–הוק', התרכזנו בתרגיל זה בלמידה משותפת ותרגול במסוק היווני. במהלך האימון ביצענו תרגילים משותפים במהלכם הספינה המכווינה את המסוק היא ספינה זרה ואנו פעלנו מול הספינות הזרות. חיזוק שיתוף הפעולה חשוב הן ללמידה המקצועית ההדדית והן בהיבט המבצעי באגן הים התיכון".

מהאוויר אל הים
סגן ח', איש צוות–אוויר מהטייסת, נמצא כרגע בעיצומו של קורס פי"ם (קורס פיקוד מתקדם) במגמת גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר). הקורס נמשך שישה חודשים וסגן ח' מצטרף לשלושה מהם. מטרת הקורס היא להכין את הקצינים הימיים לתפקידם המרכזי: פיקוד על כלי בט"ש (בטחון שוטף) מחלקה בסטי"ל או בצוללת. במהלך הקורס התקיימה סדרת שת"פ, שבוע המוקדש ללמידה על זרועות צה"ל השונות ובמסגרתו הסביר סגן ח' לחניכים האחרים כיצד מתרחשים התהליכים מצד צוותי–האוויר בעת המשימה.

“הסברתי איך מתנהלים בקוקפיט, מה הן שיטות העבודה ואיך מתפעלים את המערכות, זה שונה כאשר איש צוות אוויר מסביר את זה ולא המדריך הרגיל שלהם" “אני לוקח חלק בכל התרגולים ולומד רבות את זרוע הים", מתאר סגן ח'. “זו הפעם הראשונה שהטייסת לוקחת חלק בקורס. מפקד הטייסת הציע את הרעיון ושמחתי להצטרף, חשוב שתהיה הפרייה הדדית".

בעוד שבטייסות מסוקים אחרות מצטרפים אנשי צוות–אוויר לקורס מ"פ חיל–רגלים הרי שמטרת הצטרפותו של סגן ח' לקורס היא שיפור הבנת צוותי–האוויר את עולם התוכן הימי, החל מהמושגים ועד לפרטים הקטנים שיעזרו בזמן העבודה המשותפת. החניכים בקורס מתרגלים סיטואציות מבצעיות במאמן תרגול טקטי, כולל דילמות של הפעלת המשימה, שילוב כוחות, הפעלת אנשי הצוות ועבודה במתארים שונים.

הקס"ם פועל
בטייסת “מגיני המערב" אפשר למצוא גם את אנשי זרוע הים. מדובר בקס"מים (קציני סיור ימי) שהם חובלים העונדים דרגות זהב על הכתפיים ועוברים הכשרה מיוחדת לתפקיד הקישור בין טייסת “מגיני המערב"  ובין הספינות הפועלות בתיאום עימה.

שניים מהם, סרן ג' וסרן (מיל') ד', מסבירים את מהות התפקיד: “זה מסוק שנרכש עבור זרוע הים, עובדה המעניקה אוריינטציה ימית ברורה לכל פעולותיו. אנחנו יושבים מאחורה במסוק, מתפעלים את מערכות  השו"ב (שליטה ובקרה) ומייצרים את האינטגרציה בין המסוק והכוח הימי. חשוב שיהיה גורם האמון על הקשר בין חיל–האוויר לזרוע הים בטייסת בעת אימונים, מבצעים ולאורך כל התכנון המקדים".

סרן ג' ממשיך ומתאר: “לספינה יש רשת רחבה של איסוף נתונים. במקביל לתמונה המתקבלת מהמסוק, יש לסטי"ל מכ"ם הצופה לטווחי ים רחוקים ומגל"ם (מגלה מכ"מים של ספינות אחרות). להשלמת התהליך מצליבות הספינות ביניהן את המידע וכך נבנית תמונה ימית המתפרשת הרבה מעבר לאופק ואל מרחבי הים העצומים".

שיתוף הפעולה בין זרוע הים לחיל–האוויר אינו רק מפגש מבצעי אלא גם מפגש בין תרבויות שונות ולכן נדרש כל צד ללמוד את רעהו.

“בזרוע הים הכל עובד יותר לאט", אומר בחיוך אחד הטייסים הצעירים בטייסת. “יש להם זמן, משום שבהשוואה למהירויות בהן נע כלי–טיס, ספינות מפליגות באיטיות. עוד שעתיים, פחות שעתיים, זה משהו שפחות מורגש בים. אנחנו רגילים לעבוד בקצב אחר, במשימות שונות לפי דקות אבל במשך הזמן הם מחנכים אותנו ואנחנו אותם והתחלקנו במנטליות". סרן ג': “בשל פערי התרבות, עליך להיות המגשר. ללמוד את תרבות חיל–האוויר ולהיות הדובר בשני הצדדים. עליך להכיר את האילוצים של שני הצדדים בנושאי שליטה, מגבלות וכיצד ניתן לבצע את המשימות המבצעיות כדי שהכל יתפקד ויתבצע בצורה הטובה ביותר וללא חיכוכים מיותרים".

מתברר כי העבודה הייחודית מרתקת את כל העוסקים בה. “התפקיד מעניין ומאתגר ודורש מיומנות רבה בשל ייחודיותו", מדגיש סרן ג'. “אתה עוסק בעולם תוכן שלם שאין שני לו. שיתוף הפעולה הדוק מאוד החל מדיונים על מיקום המסוק בהתחשב במנחת הספינה ועד למערכות הקשר, התצפית והמכ"ם שאני אחראי עליהן. כמו כן, נדרשת התמקדות בהבנת התחום המבצעי ויש אחריות על הסמכת צוות המנחת, בדיקת הציוד ווידוא נהלים בתחומים שונים כגון אמל"ח (אמצעי לחימה) ומערכות עליהן אחראי הקס"ם. זכיתי ללמוד ולהכיר חיל נוסף, אני מרגיש כי מעבר לבית שלי בזרוע הים, יש לי פה בית שני, אנשי הטייסת מעוניינים ללמד וללמוד וכך שיתוף הפעולה נבנה ומתחזק".

עוד באותו מדור

החלוצים

בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו” אמר דוד בן גוריון ומי שנבחן בנגב בכל יום הוא חיל–האוויר ובעיקר אנשיו. איך זה לעזוב את המרכז ולרדת אל המרחבים הצהובים והריקים? איך מסבירים למשפחה שהיא צריכה לעבור לבית חדש באזור בלתי מוכר? ומדוע ממקמים את הכלים המתקדמים ביותר של החיל דווקא בבסיסי הנגב? אנשי חיל–האוויר נותנים תשובות ומעלים זכרונות
"מה שיש לנמלטים ואין לרודפים זו המוטיבציה לשרוד". סרן ד', מפקד צוות בשלב הבסיסי בקורס-טיס

נמלטים

מסתתרים ביום, מנווטים בלילה, אוכלים חטיף אנרגיה אחד בשבוע ובעיקר מנסים למלט את דרכם חזרה. סדרת המילוט שעוברים חניכי השלב הבסיסי בקורס-הטיס היא מהסדרות השמורות ביותר בביס"ט ולכבוד סיום קורס-טיס 176, חוזר בטאון חיל ֿהאוויר כמה שלבים אחורה וחושף פרטים בלעדיים על סדנה מבצעית ומשמעותית בדרך לכנפיים