יומן ארועים

Bookmark and Share
הטייסת הראשונה בחיל-האוויר מתרחבת פורסם בתאריך 03.01.2019
תגיות: בסיס שדה-דב , צופית (ביצ'קראפט קינג–אייר) , חופית Bonanza A-36 , מערך התובלה
סיכול פיגועי טרור, ייצור מטרות ושמירה על עליונות מודיעינית - מעתה בטייסת אחת: השבוע אוחדו טייסות התובלה הקלה בבסיס שדה-דב (כנף 15) לקראת העברתן כטייסת הגדולה ביותר לבסיס חצור. "האיחוד הוא הזדמנות חד-פעמית להפיק את המיטב, ליצור טייסת טובה וחזקה יותר, ולהמריא לשיאים חדשים"
אילי פארי

היסטוריה בשדה-דב: טייסות התובלה הקלה - טייסת 100 ("הראשונה") וטייסת 135 ("מלכי האוויר") - אוחדו השבוע תחת קורת גג אחת וטייסת 100 נפתחה מחדש, זאת כחלק ממהלך לאומי לסגירת בסיס שדה-דב (כנף 15) והעברת יחידותיו לבסיס חצור.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

הטייסת האחודה, שתהיה מהגדולות בחיל, תממש את ייעודה כטייסת מודיעין רב-משימתית עם יעד של 5,000 שעות טיסה בשנה. הטייסת תמשיך להפעיל מטוסי "צופית" ו"חופית", ותקלוט אליה את לוחמיה ומטוסיה של טייסת 135. חלק ממשימותיהם של מטוסי ה"קוקיה", שפעלו עד כה בטייסת 135, יועברו לכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) ה"איתן" (הרון TP).

"לפני שעות בודדות קופל דגלה של טייסת 135 לקראת מיזוגה עם טייסת 100. הקיפול נושא בתוכו את ההתרחשויות הביטחוניות להן הייתה הטייסת שותפה, והן רבות ומגוונות", אמר מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין. "ראוי שרוח הטייסת תחבור לטייסת הראשונה שלנו, טייסת 100. זהו חלק ממנגינת החיים. אנחנו מאחדים טייסות ובעתיד תעבור כנף 15 לבסיס חצור, מעבר מורכב רגשית ומקצועית. לא קל לעזוב את המקום בו המריאו ראשוני מטוסינו, בו נהרגו ראשוני חיילינו. המטרה ראויה, הסטנדרט - סטנדרט חיל-האוויר".


צילום: קורל דביר

"אנשי טייסת 100, בתקופה האחרונה עסקתם רבות בהכנות ליום הזה", הצהיר אל"ם ע', מפקד בסיס שדה-דב. "לצד פעילות מבצעית ללא הפסקה, ביצעתם תהליך הכנה מרשים. עסקתם בכתיבת נהלים ובהכשרות הדדיות - כל לוחם למשימות הטייסת השנייה. אני בטוח שתדעו לתת מענה לכל אתגר. בטוח שתדעו לעצב העתיד ברוח הטייסת - לקחת את הטוב שמכל העולמות. לכבד העבר ולבנות עתיד משותף טוב יותר".

"אמצעי מרכזי לסיכול פיגועי טרור"
במשך שנה רצופה עמלו אנשי טייסת 135 על ההכנות לאיחודה עם טייסת 100: החל מחלוקת תפקידים, דרך הכנת התשתיות, ועד להכשרת לוחמי צוות-האוויר למשימות בהן אוחזת הטייסת השנייה ושינוי תפיסת החשיבה וההפעלה כולה. "הכל התחיל במאי 1974. טייסת 135 הוקמה כלקח ממלחמת יום הכיפורים. ייעודה באותם הימים היה ביצוע משימות תובלה צבאית בכל שעות היממה, בכל מזג-אוויר ולכל יעד שיידרש", נאם סא"ל ע', מפקדה היוצא של טייסת 135 ומפקד טייסת 100 הנכנס. "במהלך השנים שינתה הטייסת את פניה, קלטה מטוסים רבים מסוגים שונים, הרחיבה באופן משמעותי את יכולותיה המבצעיות ואת נתח פעילותה, והפכה לטייסת מודיעין רב-משימתית, מגוונת ואפקטיבית, אשר פועלת מסביב לשעון במשימתה להגן ולשמור על הבית".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

המעבר מפעילות תובלה לפעילות מודיעינית החל באמצע שנות השמונים, עם הגעתם של מטוסי ה"קוקיה" שיועדו לבצע משימות איסוף מודיעין. "35 שנות פעילות מפוארות של מערך אחד הן בפירוש סוג של נצח, פרק ענק בהיסטוריה של המודיעין של מדינת ישראל והשותפות בין חיל המודיעין לחיל-האוויר", הצהיר תא"ל א', מפקד יחידה באגף המודיעין. "מעטות הפלטפורמות הטכנולוגיות שמצליחות לשמור על רלוונטיות מבצעית ולקצור הישגים, שחלקם הגדול עטוי בשתיקה ומעטה סוד עד היום. המערך הזה הניב לצה"ל ולמערכת הביטחון תמורה יוצאת דופן, כולל הצלת חיי אדם וליווי פקודות מבצעיות מורכבות בכל זמן, בכל מצב ובכל הזירות".


צילום: קורל דביר

"טייסת 135 הפכה את מערך ה'קוקיות' לאמצעי מרכזי לסיכול פיגועי טרור, ייצור מטרות ושמירה על עליונות מודיעינית במדינת ישראל", הוסיף תא"ל א'. "כמפקד היחידה מצאתי את עצמי מבקש להעלות את ה'קוקיות' לאוויר בשגרה, בהסלמה ובחירום, על מנת לאפשר סגירת מעגל מבצעי שראשיתו בתכנון מוגבל וסופו בשמירה על חיי אדם. שיתוף הפעולה הבין-זרועי מצא לאורך השנים את מקומו בטייסת 'מלכי האוויר'".

ממריאים להישגים חדשים
טייסת 100 החלה את דרכה בשירות האוויר ועם קום המדינה הפכה לטייסת הראשונה בחיל-האוויר. היא נחשבת למעוטרת ביותר בחיל-האוויר, ומחזיקה ב-13 צל"שים (ציון לשבח) ממלחמות וממבצעים לאורך השנים. החל ממלחמת העצמאות ועד היום, השתתפה הטייסת בכל מלחמות ישראל ולקחה חלק באינספור מבצעים, חלקם ידועים לציבור ורובם חשאיים. לאורך השנים הפעילה הטייסת 13 כלי-טיס מסוגים שונים ותרמה רבות ללחימה, בעיקר באמצעות איסוף מודיעין ושיתופי פעולה עם הכוחות הקרקעיים אותם היא מלווה בשטח. היום קיבלה הטייסת בזרועות פתוחות עשרות לוחמי צוות-אוויר מטייסת 135 וקלטה משימות חדשות במסגרת שינוי ארגוני רחב היקף.


צילום: קורל דביר

"במשך 44 שנים פעלו שתי הטייסות בבסיס זו לצד זו", שיתף מפקד טייסת 100. "היום אנחנו מאחדים כוחות ומצרפים לשירותנו את אנשי הגף הטכני שחוזרים הביתה. בעוד מספר דקות ישולש גודלו של מסדר 'הגמל המעופף'. הסמל החדש יתנוסס בגאווה על החזה ועל זנבות המטוסים, נאמן למורשת המבצעית והערכית שנכתבה לאורך השנים בשתי הטייסות. הסיפור שמסופר כאן היום הוא סיפור אנושי של חיבור בין אנשים ותרבויות, בין חששות והזדמנויות, סיפור של תקווה, רעות ואחוות לוחמים. האיחוד הוא הזדמנות חד-פעמית להפיק את המיטב, ליצור טייסת טובה וחזקה יותר, ולהמריא לשיאים חדשים".