יומן ארועים

Bookmark and Share
מה צופן העתיד למערך התובלה הקלה? פורסם בתאריך 06.01.2019
תגיות: מערך התובלה , צופית (ביצ'קראפט קינג–אייר) , חופית Bonanza A-36 , "איתן"
מהפך במערך: רגע אחרי איחוד טייסות התובלה הקלה מבסיס שדה-דב (כנף 15) תחת קורתה של טייסת 100 ("הראשונה"), יצאנו לבדוק מה עומד מאחורי המהלך הדרמטי, אילו משימות יעברו לכלי-טיס מאוישים מרחוק וכיצד שומרת אחת הטייסות הגדולות בחיל על עליונות מודיעינית
אילי פארי

בעשור הקרוב צפוי מערך התובלה הקלה לעבור מתיחת פנים משמעותית עם סגירת בסיס שדה-דב (כנף 15) ומעבר יחידותיו לבסיס חצור. בשבוע שעבר נרשמה נקודת ציון משמעותית בתהליך, כאשר טייסות התובלה הקלה בבסיס שדה-דב - טייסת 100 ("הראשונה") וטייסת 135 ("מלכי האוויר") - אוחדו תחת קורתה של טייסת 100. אנשי טייסת 135, שלוחמיה ומטוסיה מוזגו לטייסת האחודה, לא נחים על זרי הדפנה ונערכו בשבועות האחרונים לפתיחתה המחודשת של הטייסת. עם יכולות הולכות וגדלות לטייסת ולקראת המעבר לבסיס חצור, אתר חיל-האוויר מביא לכם את סיפורה של הטייסת הוותיקה והחדשה ביותר בחיל.

היעד: 5,000 שעות טיסה בשנה
בשדה-דב פועלים כיום מטוסי סיור ותובלה מסוג "חופית" (ביצ'קראפט בוננזה), "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר) ו"קוקיה" (ביצ'קראפט קינג-אייר C-12). המטוסים מבצעים משימות שונות בתחומי הסיור, איסוף המודיעין והתובלה. בשנת 2014 התקבלה ההחלטה כי בסיס שדה-דב ייסגר ואנשיו יעברו לבסיס חצור. שנה לאחר מכן הוחלט כי טייסת אחת בלבד תעבור לחצור ובינואר 2018 נקבע כי הטייסת שתעבור תהיה טייסת 100. הטייסת האחודה, שתהיה מהגדולות בחיל, תמשיך להפעיל מטוסי "צופית" ו"חופית", ותממש את ייעודה כטייסת מודיעין רב-משימתית עם יעד של 5,000 שעות טיסה בשנה. חלק ממשימותיהם של מטוסי ה"קוקיה", שפעלו עד כה בטייסת 135, יועברו למערך הכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק).


צילום: ניר בן-יוסף

"תהליך איחוד טייסות הוא תהליך מורכב כי עלינו להמשיך להתנהל כטייסת מבצעית עד היום האחרון, בעוד כל אנשי הטייסת יודעים שהיא צפויה להתמזג", מסביר סא"ל ע', מפקדה היוצא של טייסת 135 ומפקדה הנכנס של טייסת 100. "טייסת יכולה להתפרק בשנה האחרונה שלה אבל כאן זה היה הפוך. הרגשנו שאנחנו עדיין מבצעיים כי הפעילו אותנו עד לרגע איחוד הטייסות. הלכידות החברתית בטייסת רק הלכה והתעצמה, וכולם רצו לבוא יותר ולהיות יחד. איחוד טייסות זה כמעט כמו להקים טייסת חדשה. לא הייתה אבן בדרך שלא הפכנו: עסקנו במבנה הארגוני, בכוח האדם ובתפקידים. בנינו טייסת שמתאפיינת בעיקר בגודלה, בכמות אנשיה ובכמות מטוסיה, אך גם במגוון המשימות שלה".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"טייסת 100 מבצעת משימות חוזי באמצעות מטוסי 'צופית' וטייסת 135 מביאה עמה עוד שש משימות לטייסת האחודה", מצהיר סא"ל ע'. "בשנה האחרונה עסקנו בהכשרת כלל לוחמי צוות-האוויר משתי הטייסות לכל המשימות החדשות של הטייסת האחודה. מעבר לכך, הגף הטכני של שדה-דב, שמשרת כרגע את שתי הטייסות תחת פיקודה של טייסת התחזוקה בבסיס, יהפוך לחלק בלתי נפרד מטייסת 100 בה יהיה גם גף טיסה וגם גף טכני. כל אלו יוצרים טייסת גדולה מאוד עם מאות אנשים תחתיה, מה שהופך את נושא הפיקוד לקריטי. כמפקד טייסת אני צריך לוודא שכל הלוחמים כשירים לכלל המשימות ולכוון את אנשי הטייסת להתקדמות מתמדת. ביומה הראשון של הטייסת האחודה לא אהיה רק אני חדש, אלא כלל אנשי הטייסת. תהיה לנו עבודה קשה של ייצוב הטייסת במקביל לפעילות מבצעית עצימה".

"התייעלות כלכלית, בטיחותית וטכנולוגית"
כאמור, חלק נכבד ממשימותיה של טייסת 135 עברו למערך הכטמ"ם. כחלק ממגמה נרחבת בחיל-האוויר ובעולם כולו לשילוב הכלים הבלתי-מאוישים ביותר ויותר משימות, מקבלות טייסות הכטמ"ם את הבעלות על משימות שהיו בעבר נחלתן של הטייסות המאוישות בלבד. בעקבות איחוד הטייסות, הועברו חלק מיכולות מטוס ה"קוקיה" לכטמ"ם ה"איתן" (הרון TP). "אנחנו לוקחים את יכולות הצילום הקיימות במערך ה'קוקיה' ונותנים להן מענה מיטבי באמצעות כטמ"ם ה'איתן'. יכולות המטוס בתחום משופרות, ומאפשרות לנו להכפיל ואף לשלש את זמן השהייה באוויר בהשוואה למערכים מאוישים", מסביר סגן מ', מפעיל כטמ"ם בטייסת 210 ("הנשר הלבן") הממוקמת בבסיס תל-נוף.


צילום: סליה גריון

על מנת שתוכל לבצע את משימות הצילום המתקדמות שעברו אליה, טייסת ה"איתן" נדרשה לקלוט את מערכת הצילום של מטוס ה"קוקיה". "תהליך קליטת המערכת נחלק לכמה חלקים: בחלק הראשון אנו מוודאים שהמערכת אמינה והתעשיות מציגות את היכולות שפיתחו בהתאם לדרישות חיל-האוויר. לאחר מכן אנחנו קולטים את המערכת ועורכים טיסת קבלה בה חיל-האוויר בוחן בעצמו את היכולות, מבין מה עושה המערכת ובודק איך ניתן לשפר אותה. כאן מתחיל תהליך האבלואציה (הערכת תקינות והתאמה), במהלכו אנחנו בוחנים את הפעלת המערכת בטייסת. בהמשך אנחנו מקבלים מהמטה המבצעי של החיל את האישור להתחיל בפעילות מבצעית, ולאחר פיתוח ספרות מקצועית, נהלים ותורות לחימה - מקבלים את חותמת המבצעיות הסופית".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

פתיחת הטייסת האחודה, העברת יכולות ה"קוקיה" ל"איתן" והשינוי הארגוני שהתחולל בחיל בשנה האחרונה - כל אלו נובעים מסגירת בסיס שדה-דב ומעבר יחידותיו לבסיס חצור. אך בחיל-האוויר מסתכלים שנים קדימה. "בטווח הארוך אין ספק שמדובר בתהליך משמעותי. אמנם ייקח לנו זמן להסתגל למצב הקיים, אבל המהלך יביא להתייעלות כלכלית, בטיחותית וטכנולוגית", מפרט סא"ל ע'. "במעבר יחידות שדה-דב לבסיס חצור טמונה הזדמנות מבצעית גדולה. חצור יהפוך לבסיס שכולל בתוכו את כל המעגל המבצעי: מאיסוף, דרך הפללה והכוונת אש, ועד לתקיפה. המעבר לחצור יהיה הדבר העיקרי שנעסוק בו בחצי השנה הקרובה, זאת לצד ייצוב הטייסת האחודה בראשית דרכה".