יומן ארועים

Bookmark and Share
האימון שמכין את פקחי ההעמסה לכל תרחיש פורסם בתאריך 03.03.2019
תגיות: יחידת פקחי העמסה
יום אימון חדש שהוכנס לתכנית האימונים של פקחי ההעמסה מטייסת 103 ("הפילים"), יאפשר לראשונה לפקחים לתרגל את משימותיהם במטוס "קרנף" שהוסב למאמן תא מטען. "האימון עוזר לפקחי ההעמסה להיות מוכנים לכל תרחיש שיקרה באוויר"
דור פלקוביץ

 בכל משימה של מטוסי התובלה הטקטיים, ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) וה"קרנף" (הרקולס C-130HI), נמצא פקח העמסה בבטן המטוס. פקח ההעמסה הוא לוחם חוד אווירי המשמש כמפקד תא המטען. הוא אחראי על העמסה והצנחה של כוחות ומטענים, אמון על חישוב מגבלות המטוס להעמסה ולטיסה, מתפעל את מערכות המטוס ומוכשר להתמודד עם כל התקלות שעשויות לקרות באוויר ובקרקע. אימון חדש שנכנס לתכנית האימונים של פקחי ההעמסה מטייסת 103 ("הפילים"), יכין את הפקחים למקרי הקיצון עמם הם עשויים להתמודד באוויר.


צילום: אלומה משולמי, מה"ד תובלה

בתחילת השנה הוחלט כי אחת לחצי שנה יעבור כל פקח מטייסת 103 אימון מיוחד. האימון מתמקד בתפעול אירועים מורכבים ובהתמודדות עם מצבי חירום וכולל הדרכות תיאורטיות בנוסף לתרגול מעשי במאמן (סימולטור). "מטרת האימון היא להעמיק את הידע, לחזק את יסודות ההעמסה ולתרגל מצבי חירום אשר עלולים להתרחש במהלך טיסה", סיפר סגן ג', קצין מקצועי במה"ד (מרכז הדרכה) לתובלה ופקח העמסה בתפקידו.

כשמטוס הופך לסימולטור
את יום האימון יחלו הפקחים במה"ד לתובלה שבנבטים, בו רוכשים צוותי הטיסה ידע עיוני ומעשי על הפלטפורמה בה הם טסים. מדריכות הסימולטור במרכז מעבירות הדרכות ייעודיות לטייסים, לנווטים, למכוננים ולפקחי העמסה. "תפקידה של מדריכת סימולטור הוא להעביר ידע מקצועי לאנשי צוות-האוויר ולפקחי ההעמסה על כלי-הטיס, הן בנושא המבנה שלו והן בנושאים מבצעיים", פתחה סמל עומר גזית, מדריכת סימולטור במה"ד.


צילום: אלומה משולמי, מה"ד תובלה

בנוסף להדרכה התיאורטית, עוברים הפקחים אימון מיוחד בתא מטען של מטוס "קרנף" שהוסב לסימולטור ובמטוס "שמשון", בהם מתרגלים בצורה מעשית מצבי חירום שיכולים להתרחש בזמן טיסה. "המתאמנים מתרגלים תרחישים כמו דלת או פתח במטוס שנפתח באוויר, אש בתא המטען או פינוי קרקעי בחירום", סיפר סגן ג'. "בהנחה שאיש הצוות לא חווה תקלה משמעותית באוויר, קשה לו ליצור תמונה בה הוא מתמודד במצב חירום אמיתי, ובמאמן הוא חווה זאת לראשונה".

"לא צריך לדמיין"
בעזרת מערכות הביום והמדריך במטוס, מתקרבים המתאמנים ככל הניתן לתרחיש אמת. "התקנו במטוס מערכות ביום כמו מערכת לדימוי רעשי טיסה, מערכת מתזים לדימוי תקלה במערכת ההידראולית ומערכת מכונות דמוי עשן - והפכנו אותו למאמן", הסביר סגן ג'. "בתא המטען מותקנות מצלמות שבעזרתן יכול המדריך, שנמצא בתא הטייס ומשם צופה על המתרחש, לראות את המתאמן. פקחי ההעמסה מבצעים אימונים גם באוויר, אך לא ניתן לתרגל בצורה זו את כל מצבי החירום. על ידי אימון במאמן תא המטען, הדימוי של מצבים אלו איכותי הרבה יותר".


צילום: אלומה משולמי, מה"ד תובלה

"זהו אימון חשוב עבור כל פקח. בשגרה אנחנו לומדים כיצד להתמודד עם מצבי קיצון ועם תקלות, אבל באימון הזה ממחישים בצורה מלאה את המקרים שעשויים להתרחש בטיסה באוויר, ולא צריך לדמיין אותם", הדגיש סמל ד', פקח העמסה בטייסת 103, וסגן ג' סיכם: "מצבי החירום אותם אנו מתרגלים מדמים תרחיש שיכול לקרות בכל טיסה, הן בטיסת אימון והן בפעילות מבצעית. האימון עוזר לפקחי ההעמסה להיות מוכנים לכל תרחיש שיקרה באוויר".