יומן ארועים

Bookmark and Share
כיצד השפיע חיל-האוויר הבריטי על הישראלי? פורסם בתאריך 14.03.2019
תגיות: היסטוריה , שיתוף פעולה
ממסלולי הטיסה בבסיסים ועד לתורות הלחימה: שורשי השפעתו של חיל-האוויר הבריטי על חיל-האוויר הישראלי ננטעו עוד לפני קום המדינה. כיצד זה מתבטא כיום? קחו לכם תה ועוגיות, אנחנו מתחילים
מיכל בן-ארי

סיפורנו מתחיל בשנות השלושים של המאה העשרים, תקופת המנדט הבריטי. עם המרד הערבי בשנת 1936 התחזק הצורך של אנשי היישוב בכוח-אווירי שיהווה גשר בין העיר העברית הראשונה, תל-אביב, לבין העמק. בתקופה זו חוקי המנדט מציבים תקנות ומגבלות בתחום התעופה והטיס הצבאיים עבור אנשי היישוב היהודי, שמלאים בשאיפות ובחלומות.

באמצעות יוזמה ועקשנות שמאפיינת היטב את אנשי היישוב ה"צברים" של אז, הוקמה חברת "אווירון". "עדיין לא ידעו שהחברה הזו עתידה להיות חיל-האוויר הישראלי", מספר סא"ל (במיל') נ', נווט בטייסת 107 ("אבירי הזנב הכתום") המפעילה מטוסי קרב מסוג "סופה" (F-16I). "מקימי החברה היו אנשים בעלי שאיפות וחזון. הם הבינו שהכוח האווירי הוא העתיד. אך בין שני מטוסים לבין חיל-אוויר שלם ישנו פער עצום, וכמו כל ההתחלות, זו הייתה ההתחלה שלנו".


מפקד חיל-האוויר הבריטי, גנרל סר סטיבן הילייר, בביקור בישראל | צילום: סליה גריון

שורשיו של חיל-האוויר
מספר שנים לאחר מכן, במהלך מלחמת-העולם השנייה, התרחשה נקודת מפנה. בתחילת המלחמה הבריטים אפשרו רק לבודדים בעלי הכשרה כטייסים לקחת חלק בלחימה-האווירית, אך המלחמה הארוכה והעקובה מדם גרמה לאובדן כוח אדם בחיל-האוויר המלכותי. בעקבות כך, גייסו הבריטים לשורות החיל טייסים נוספים מאנגליה וכן מהקולוניות שתחת שלטונם באותה העת - ביניהן ישראל.

בין המגויסים החדשים היו עזר וייצמן ואהרון רמז שלימים היו מפקדי-חיל האוויר והוכשרו אז כטייסי "ספיטפייר". "כמותם הוכשרו עוד כ-25 לוחמי צוות-אוויר כטייסי קרב בחיל-האוויר הבריטי", מספר סא"ל (במיל') נ'. "טייסים אלו יהיו לשורשיו של חיל-האוויר הישראלי שאנו מכירים כיום". כך למדו הטייסים מהיישוב היהודי את יסודות הטיסה ואת תרבות הארגון של חיל-האוויר הבריטי.


תא"ל ניר נין-נון, ראש להק השתתפות ומסוקים, בביקור בבריטניה | תמונת ארכיון

במקביל הקימו אנשי ההגנה את טייסת הפלמ"ח והשתמשו במטוסים שייצרה חברת "אווירון". אמנם אין להשוות אותם למטוסי הקרב המתקדמים שהחזיקו הבריטים באותה התקופה, אך הם בהחלט ידעו להמריא ולנחות ואף לבצע צילומים אוויריים. כך מצאו עצמם בישראל טייסים שהוכשרו בחיל-האוויר הבריטי, חיל מקצועי ובעל ניסיון לחימה מבצעי, לצד טייסים מהפלמ"ח, שסיסמתם הייתה "כל מ"כ גנרל", והיו טבועים בהם מחויבות עמוקה למולדת, כושר אלתור ויוזמה. "השילוב בין חיל-האוויר הבריטי וטייסת הפלמ"ח יצר את חיל-האוויר", קובע סא"ל (במיל') נ'. "אך חיל-האוויר הישראלי נוטה יותר להשפעות חיל-האוויר הבריטי".

יסודות ותשתיות
כיצד יכולה הייתה מדינת ישראל שזה עתה הוכרזה רשמית כמדינה, להחזיק בחיל-אוויר מתפקד ומבצעי במלחמת יום העצמאות? התשובה היא - באמצעות התשתיות הבריטיות שנבנו בשטחי המדינה. רמת דוד, חצור ותל-נוף הם רק חלק מבסיסי חיל-האוויר הבריטי שמשמשים אותנו עד לעצם היום הזה, ומהם הפעילו מאות מטוסי-קרב בריטיים ששימשו לתקיפות של המעצמה במזרח אירופה כנגד הכוחות הנאציים במלחמת העולם השנייה.


מערך המסע"ר באימון עם נושאת מסוקים בריטית | צילום: דובר צה"ל

אך ההשפעה הבריטית אינה מסתכמת רק בתשתיות. התרבות הארגונית של חיל-האוויר הישראלי מושתתת על היסודות שרכשו עזר וייצמן וחבריו לשירות בחיל הבריטי. מהצורה בה פותחות כל טייסות החיל כל בוקר עם תדריך יומי ובו מוצגות המשימות הרלוונטיות לאותו היום ועד לתחקיר אתו נחתמת כל גיחה ומשימה שבוחן את העמידה ביעדים למען הפקת לקחים מהטעויות שנעשו במטרה להשתפר באופן תמידי. גם מבנה הטיסה של המטוסים והמסוקים בחיל-האוויר הוא נגזרת מעמיתינו הבריטים, שהקפידו לטוס בזוגות וברביעיות. למעשה, ההשפעה הבריטית מתבטאת גם באופן בו מורכבת שרשרת הפיקוד בטייסות ובחלוקת החיל ללהקים המתמחים בתחומים שונים.

ממשיכים ללמוד
בשנים האחרונות התחזק שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר הבריטי לבין חיל-האוויר הישראלי. לפני כשנה וחצי הגיעו הבריטים לאימון עם מסוקי ה"ינשוף" (בלאק-הוק) בבסיס פלמחים, ומספר חודשים לאחר מכן נחת בישראל מפקד חיל-האוויר הבריטי – ביקור שסימן את העלייה בהיקף וברמת שיתוף הפעולה בין החילות. כמו כן, לבריטים בסיס חיל-אוויר במזרח התיכון ובמסגרת משימות החיל מבלים הבריטים שעות טיסה רבות בקרבתנו.


מפקדי שני החילות | צילום: סליה גריון

"אנו שמחים לקיים שיתופי פעולה ולסייע כשאפשר", מצהיר רס"ן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת 123 ("ציפורי המדבר") וראש מדור אסיה ואירופה. "בריטניה היא אחת מהמדינות המתקדמות והמבצעיות שיש. אנחנו מרוויחים מהטיסה המשותפת עמם ולומדים מהם הרבה".

"לחיל-האוויר הבריטי, שרק לפני שנה חגג מאה שנות פעילות מבצעית, יש היסטוריה מפוארת", אומר רס"ן א'. "בשילוב עם הרלוונטיות שלהם בזירה היום, והעובדה שהם היו כאן בישראל, בנו בסיסים בהם חיל-האוויר משתמש כיום, ולחמו צד לצד במלחמת העולם השנייה עם טייסי העתיד של חיל-האוויר הישראלי, גורמת לשיתוף הפעולה ההולך ומתחזק בינינו להיות מרגש אף יותר".