בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 239 01/02/18
אימון בקפריסין
תרח"ט אוויר
15 שנים לאסון "קולומביה"

כתבות

הצפונים

בסיס רמת דוד ידוע זה מכבר בתור "חיל-האוויר צפון". הבסיס היחידי של החיל הנמצא בצפון הארץ ערוך אל מול הגזרה המשתנה, האויבים המגוונים והאיומים המתגברים מדי יום. אנשי הבסיס מספרים על שגרת הדריכות, על ייחודיות הבסיס ועל שיתוף הפעולה עם סביבת הבסיס

טל בן נאה | צילום: יששכר ראוס, סליה גריון וקורל דביר

 מטאור, מיסטר, "עיט" (סקייהוק), "קורנס" (פאנטום), "כפיר" ו"להטוט" (דיפנדר).  כולם ניצבים בכניסה לבסיס רמת דוד ומרמזים שהגעת למקום בו הפעילות המבצעית היא דרך חיים מאז ומעולם.

"הפעילות המבצעית בבסיס מתקיימת לאורך כל שעות היממה ובכל ימות השבוע", מתאר אל"ם א', מפקד בסיס רמת דוד. "בשל מיקומו הגיאוגרפי, נדרשנו בעבר וגם כיום, לחדות, מקצוענות וידע נרחב באזור. עובדה זו שומרת על מתח מבצעי רב בבסיס אך גם מאפשרת הזדמנויות מבצעיות, החל ממשימות הגנת גדר ועד לתקיפות עלומות".

תושבי עמק יזרעאל קשובים למתרחש מעבר לגדרות הבסיס וכמעט מכל מקום בעמק ניתן לשמוע את שאגות מנועי מטוסי "ברק"  (F-16 C/D) ואת הלמות הרוטור של מסוקי ה"עטלף" (פנתר).

"למושג 'להגן על הבית' יש ברמת דוד נופך נוסף", מרחיב אל"ם א', "רובם המוחלט של חיילי הבסיס גרים בצפון הארץ ושותפים להגנה על ביתם הלכה למעשה. כולנו מרגישים שאנו פועלים כדי הגן על המשפחות שלנו".
סא"ל נ', מפקד טייסת 117 ("הסילון הראשונה") המוצבת בבסיס: "הבסיס מתאפיין בקשר העמוק בין האנשים לאדמה ובין האנשים לחבריהם. רוב המשרתים בבסיס הם תושבי הצפון, עובדה המחזקת את החיבור שלהם לעולם המבצעי".

מנהרת הזמן
רמת דוד הוא אחד מבסיסי חיל-האוויר שהקימו הבריטים בארץ ישראל בשנות השלושים. הוא שכן על קו צינור הנפט שהוביל נפט מכירכוכ בעיראק לחיפה וזכה גם לאזכור באחד מסיפוריו של רואלד דאל, הסופר הנודע, שהיה אחד מהראשונים לנחות בו. הבסיס הורחב מאוד בימי במלחמת העולם השנייה ואחת הסיבות לכך הייתה הכוונה להופכו לבסיס חלופי שיחליף את שדה–התעופה בחיפה במקרה וזה יותקף בידי הגרמנים.
יהושע גילוץ, קצין בחיל-האוויר הבריטי ולימים מפקדו הראשון של הבסיס, רכש אותו בשם צה"ל וב-24 במאי 1948 עבר הבסיס לידיים ישראליות.

ברמת דוד הוקם שיכון המשפחות הראשון בו התגורר בין היתר אלוף עזר ויצמן ז"ל, שכיהן גם כמפקד חיל-האוויר ונשיא מדינת ישראל ועל שמו נקרא הבסיס כיום. בפברואר 1987 החל עידן חדש של מטוסי קרב בחיל-האוויר וברמת דוד בפרט: מטוסי "ברק" נחתו לראשונה ונוספים הגיעו ביולי 1991. מדובר במערך ותיק  הנמצא בלב הפעילות המבצעית של החיל עם חידושים בתחום החימוש, אך כזה המביא איתו אתגרי אחזקה.
"אנשי מערך האחזקה של מטוסי 'ברק' מיומנים ואחראיים", מתאר סא"ל אבי, מפקד טייסת תחזוקה. "יש להשקיע שעות בתחזוקתם כי בשל גילם ישנן תקלות ועליו לדאוג לכך שפוטנציאל המטוסים הזמינים יהיה גבוה ככל הניתן".

דע את סביבתך
מעבר למטוסי הקרב, שוכנת בבסיס הצפוני היחיד של החיל גם טייסת ייחודית אחת: טייסת 193 ("מגיני המערב") המפעילה מסוקי "עטלף" (פנתר). הללו נוחתים דרך קבע על סיפון ספינות הטילים מדגמי "סער 5" של חיל-הים ומשתתפים באופן פעיל בזירת הקרב הימי.

"מסוק 'עטלף' נוחת על ספינת סער 5 ולוקח חלק פעיל באיסוף מודיעין ובניית תמונה ימית בשיתוף עם זרוע הים", מתאר אל"ם א'. "הזירה הימית הצפונית משתנה מדי יום ועלינו להישאר מעודכנים ודרוכים. מתקיימים שיתופי פעולה רבים המביאים עשייה מבצעית משותפת". הטייסת נמצאת בבסיס רמת דוד בשל מרחק הטיסה הקצר אל בסיסי זרוע הים.

העובדה כי הבסיס אמון גם על בטחון המרחב הימי ממשיכה את המסורת מאז הקמתו: שמירה על הגזרה מהאוויר, הים והיבשה.
"הפעילות המבצעית במרחב הצפון כוללת הזנקות, יירוט ודקות ספורות מהממראה המטוסים מגיעים למרחב העבודה. הזירה צפונית רוחשת ודינאמית ואנו נדרשים להיות דרוכים ומוכנים לגבול בו משתנה המציאות משבוע לשבוע״, מסביר סא״ל נ׳.

״אחד מיתרונות מטוס  'ברק' הוא יכולת הפתעה גדולה בעת ביצע הפעולה. הוא מצויד בחימוש 'ברד קל'״, מפרט רס"ן י', רמ"ד F-16 ומטוסי הדרכה במטה.
סא"ל ל', מפקד טייסת 109 ("העמק") מודע היטב גם לצד השני של המשוואה הקשורה במיקום הגיאוגרפי של רמת דוד: "אין ספק שמיקום בסיס רמת דוד משפיע עלינו. מצד אחד הוא קרוב לגבול והראייה היא מבצעית לכל דבר אך מצד שני אנו פגיעים יותר ונערכים למצב בו נצטרך לבצע משימות תחת איום ובעת ספיגה". אירוע כזה התרחש בזמן מלחמת יום הכיפורים כאשר הסורים תקפו את הבסיס באמצעות רקטות כבדות מדגם "פרוג" שנחתו בשטחו וגרמו לאבידות בנפש ולנזקים לתשתיות.

להמשיך כרגיל
הידיעה כי במצב מלחמה עלול הבסיס לספוג ירי רקטות וטילים תוך שעליו להוציא משימות רבות, היא האתגר משמעותי המלווה את רמת דוד בשגרה ובחירום.
"עלינו לאפשר את המשך ביצוע משימות חיל-האוויר תוך התמודדות עם מאמצי האויב בכלל רבדי הלחימה וגזרותיה. אנו נערכים למצב בו נצטרך לבצע את משימותינו בעת לחימה ותחת ספיגה של נשק תלול מסלול קונבנציונלי, על-ידי הכנה מוקדמת, תרגול ואיסוף מודיעין רלוונטי אל מול האיום", מסביר אל"ם א'. "שמירה על רציפות תפקודית הינה כשירות מבצעית ספציפית שתכליתה מימוש הכנף והטייסות המבצעיות בחיל-האוויר והיא נמדדת ביכולת להוציא אל הפועל את התוכנית המבצעית המתוכננת במטה חיל-האוויר תוך התמודדות עם המציאות הבלתי ידועה".

משום כך, מתרגלים בבסיס פעילות תחת ספיגה בכל תרגיל חילי ולאורך השנה, הן בפן המבצעי, הלוגיסטי והתשתיתי והן בפן הנפשי האישי מתוך ידיעה כי ייתכן מצב בו  יספוג העורף מהלומות.

"אנו יודעים להוציא את המשימות שלנו בכל תרחיש ובכל זמן, גם כאשר הבסיס תחת ספיגה. בבסיס מתאמנים מסביב לשעון כדי לצמצם מפגעים ומתרגלים מצבים של טיפול רפואי ברמות שונות. בשל המיקום והיכולות שיש לנו, אנו בכוננות מסביב לשעון גם בשגרה. זה גורם לטייסת להיות מבצעית מאוד ולאנשיה להיות חדים ודרוכים כי אנו יודעים שבכל רגע אנו יכולים להיות תחת איום על מדינת ישראל".

שלובים יחד
כ-95 אחוזים מן המשרתים בבסיס מתגוררים בצפון וזה מכבר הוא זכה לכינוי "חיל-אוויר צפון", עוד מהימים הרחוקים של מלחמת העצמאות. כחלק מן המחויבות לסביבת הבסיס, מתנדבים משרתי הבסיס במסגרות רבות בעמק כאשר אחד מהפרוייקטים הראשיים הוא שיתוף הפעולה עם בית-הספר "עמל 1". התלמידים מצטרפים בשנות לימודיהם התיכוניים אל צוותי הדת"קים (דירים תת קרקעיים) ולומדים טכנאות מטוסים ומסוקים. הקשר המוקדם לצבא מאפשר להם לרכוש מקצוע ומגביר את אחוזי הגיוס.

"כל חיילינו הולכים לבתיהם ושומעים את המטוסים מעל ראשיהם", אומר אל"ם א'. "כל דבר פה בבסיס 'צבוע' בדריכות ובמוכנות. אין לדעת מתי תפרוץ המערכה הבאה".

סא"ל ל' מסכם: "רוח העמק אומרת המון, בעיקר על שורשיות, חלוציות וחיבור לקרקע. להבין למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, לקבל משמעות וזה מחלחל גם כשאתה על הקרקע".                                    

עוד באותו מדור

צל"ש מסוג אחר

פרויקט ייחודי מתנהל במהלך השנתיים האחרונות בבסיס פלמחים. שיתוף פעולה יוצא דופן מסייע לבנות לרכוש מקצוע ולהתחיל דרך חדשה בחיים באמצעות שירות בחיל-האוויר

בטיפול

אנשי מערך התחזוקה בבסיס חצרים מטפלים בכל רגע נתון בעשרות רבות של כלי ֿטיס המתחלקים לעשר פלטפורמות שונות ומשלבים טיפול בספיטפייר עם הכנת גיחות אימון של “לביא" ותקיפות “רעם". הם משלבים בין פעילות הדרכתית למבצעית ומשתפים פעולה עם אזרחים רבים העוסקים באחזקת כליֿ-הטיס כשהשילוב בין העולמות מעניק יתרונות רבים לחילֿ -האוויר