בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 121 (222) 01/06/98

50 שנה

במוקד האירועים

מה היו עשרת האירועים שעיצבו את דמותו של חיל-האוויר ב-50 שנות קיומו? מהן נקודות-הציון המשמעותיות ביותר בביוגרפיה של החיל? פנינו לשורה של היסטוריונים, קצינים בכירים במילואים ופרשנים צבאיים - וזו הרשימה שהרכיבו

1. מבצע "מוקד":

ב-5 ביוני 1967, ביומה הראשון של מלחמת ששת הימים, החלו מטוסי חיל-האוויר לתקוף בגלים את שדות-התעופה של מצרים, ובתוך שלוש שעות חוסל הכוח האווירי המצרי. בהמשך היום הושמד חיל-האוויר הירדני, וחוסלו שני-שליש מחיל-האוויר הסורי. מטוסים נוספים הושמדו בתקיפת שדה-תעופה בעיראק. מיתקפת הפתע העניקה לצה"ל עליונות אווירית מוחלטת במשך כל ימי המלחמה. היתה זו הפעם הראשונה שמלחמה הוכרעה מהאוויר.

2. תקיפת הכור בעיראק:

ב-7 ביוני 1981 השמידו שמונה מטוסי F-16 של חיל-האוויר את הכור הגרעיני "אוסיראק" בעיראק. המטוסים הגיעו לעיראק (מרחק 2,000 ק"מ מישראל) מבלי להתגלות, הטילו 16 טונות פצצות על הכור, ושבו בשלום לתחומי ישראל.

3. מבצע אנטבה:

בלילה שבין ה-3 ל-4 ביולי 1976 נחתו ארבעה מטוסי הרקולס של חיל-האוויר בשדה-התעופה אנטבה שבאוגנדה, במרחק 4,000 ק"מ מישראל. כוחות החי"ר שהיו במטוסים השתלטו על שדה-התעופה ושיחררו את 105 בני-הערובה שהוחזקו בו, לאחר שנחטפו שבוע קודם-לכן בידי מחבלים פלשתינאים וגרמנים.

4. תקיפת סוללות הטילים במלחמת לבנון:

ב-9 ביוני 1982, תוך כדי מלחמת לבנון, תקף חיל-האוויר את סוללות טילי הנ"מ שהציבה סוריה בבקעת הלבנון. תוך כדי תקיפת מטוסי חיל-האוויר, הזניקו הסורים לעברם עשרות מטוסי קרב. באיזור התפתח קרב-אוויר המוני, שבמהלכו הופלו 25 מטוסי מיג סוריים. אף מטוס ישראלי לא נפגע.

5. הסיסמה "הטובים לטיס":

ב-1960 נולדה הסיסמה המפורסמת והמזוהה ביותר עם חיל-האוויר, שנועדה להגביר את ההתנדבות לקורס-טיס. זכות היוצרים על הסיסמה שייכת למשה (פומי) הדר, שערך במשך שנים רבות את בטאון חיל-האוויר. הסיסמה "הטובים לטיס" הפכה עם השנים למושג נרדף לחיל-האוויר וסייעה לקבע את דימויו בציבור, כמקור לאיכות ומצוינות.

6. מבצע "דוגמן-5":

ב-7 באוקטובר 1973, ביומה השני של מלחמת יום-הכיפורים, תקפו עשרות מטוסי פאנטום את מערך טילי הקרקע-אוויר הסורי ברמת-הגולן, במסגרת מבצע "דוגמן-5". במהלך המבצע הופלו שישה מטוסים, ושמונה אנשי צוות אוויר נפלו בשבי הסורי.
מבצע "דוגמן-5" המחיש את הקושי הרב בהתמודדות עם טילי הנ"מ והמריץ את חיל-האוויר למצוא פתרונות מבצעיים לבעיה. אלה אכן באו לידי ביטוי במבצע להשמדת סוללות הטילים הסוריות בלבנון, בשנת 1982.

7. האמברגו הצרפתי ותחילת העידן האמריקאי:

ערב מלחמת ששת הימים הכריז נשיא צרפת, שארל דה-גול, אמברגו (הסגר) על יצוא נשק לישראל, וביטל עסקה מתוכננת למכירת 50 מטוסי מיראז'-5 לישראל. עד אז היתה צרפת ספקית הנשק העיקרית של ישראל.
בעקבות האמברגו הצרפתי, החל בחיל-האוויר העידן האמריקאי, התקף עד היום. ב-1968 קלט חיל-האוויר את המטוסים האמריקאיים הראשונים, מטוסי הסקייהוק. תוך שנים מעטות החליף חיל-האוויר, שכל מערך הקרב שלו התבסס על מטוסים צרפתיים, את רוב מטוסיו ומסוקיו למטוסים אמריקאיים - דבר שגרר אחריו שינוי בתורות הלחימה, שיטות האימון, מערך התחזוקה ועוד.

8. שינוי המבנה האירגוני של החיל:

בראשית שנות ה-70 הנהיג מפקד חיל-האוויר דאז, אלוף (מיל') בני פלד, מהפכה במבנה האירגוני של החיל. נקבע המבנה של מטה חיל-האוויר, והוגדרו בו ארבעה להקים: אוויר, כוח-אדם, מודיעין וציוד. כמו כן, נקבעו מחדש תחומי האחריות של המטה ושל היחידות המבצעיות. במקביל לשינוי המבנה האירגוני, החל תהליך מודרניזציה בתחומי הקשר, המודיעין, הגילוי והזיהוי, הבקרה ועוד.

9. פרשת רמי דותן:

בסוף שנת 1990 נעצר תא"ל רמי דותן, אז ראש להק ציוד בחיל-האוויר, בחשד שקיבל שוחד מחברות אמריקאיות. הוא הורשע בגניבה, בקבלת שוחד ובקבלת דבר במירמה. דותן נדון ל-13 שנות מאסר ולהורדה לדרגת טוראי. פרשת דותן גרמה לנזק ביחסי ישראל וארה"ב ולפגיעה חמורה בתדמיתו של חיל-האוויר.

10. הפצצת המטכ"ל הסורי במלחמת יום הכיפורים:

ב-9 באוקטובר 1973, במהלך מלחמת יום הכיפורים, תקפו מטוסי פאנטום של חיל-האוויר את בניין המטכ"ל הסורי ואת מיפקדת חיל-האוויר הסורי בדמשק. התקיפה המדויקת, שבוצעה בלב-לבה של דמשק, היתה פעולת גמול על פגיעת טילי פרוג סוריים במגדל-העמק ובבסיס חיל-האוויר ברמת-דוד. המטכ"ל הסורי מוקם במרכזו של איזור צפוף בנ"מ, מוגן בטילי קרקע-אוויר, והמבצע נערך במזג-אוויר סוער במיוחד. תקיפת המטכ"ל הסורי בדמשק נחשבת לאחת המשימות המורכבות והמוצלחות שביצע חיל-האוויר.

תודתנו ל-14 האישים, שבחרו את עשרת האירועים החשובים ביותר בתולדות חיל-האוויר:

אלוף (מיל') רן גורן
אלוף (מיל') גיורא רום
תא"ל (מיל') אסף אגמון
תא"ל (מיל') יצחק גת
תא"ל (מיל') יואל פלדשו
תא"ל (מיל') דב תמרי
אל"מ (מיל') אורי דרומי
אל"מ (מיל') בני מיכלסון
אל"מ (מיל') ד"ר אביאם סלע
אל"מ (מיל') שאול שפי
פרופ' יואב גלבר
סא"ל (מיל') זאב לכיש
איתן הבר
זאב שיף

עוד באותו מדור

תעודת הפלה

מאז קרב-האוויר הראשון של מטוס ישראלי, ב-3 ביוני 1948, השתתפו מטוסי חיל -האוויר במאות קרבות -אוויר, מול מטוסים שניסו לתקוף מטרות בישראל, ומול מטוסי אויב שתקפו מטוסים ישראליים. קרב -אוויר הוא קרב לחיים ולמוות, בין טייס לטייס, בין מכונה למכונה, על קצה גבול היכולת של שניהם. לרגל שנת ה-50 קיבצנו את סיפורי קרבות -האוויר הבולטים והמיוחדים ביותר מאז הקמת חיל -האוויר. מהפלת הדאקוטות המצריות על -ידי מודי אלון, דרך קרבות -האוויר הגדולים שקדמו למלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, הפלות הבכורה והשיאים העולמיים, ועד הצל"ש שהוענק לטייסי חיל -האוויר, על כך שלא הפילו מיג

ההבטחה

רס"ן גיא גולן ז"ל היה הבטחה גדולה. הוא היה מוכשר, יפה, שאפתן, טייס מבריק, בין עשרת הטייסים שנבחרו לצוות ההקמה המיתולוגי של טייסת ה-F-15 הראשונה. לילה סוער אחד, בספטמבר 1979, התנפצו כל ההבטחות על מסלול הנחיתה. מה גרם לטייס המוכשר הזה לעשות את הטעות הגורלית: אולי החשש מהמעבר לתפקיד במטה, אולי האכזבה מהמיג שלא נרשם לזכותו, אולי ההתלבטות בין הקיבוץ לטייסת. משפחתו של גיא לא מחפשת את הסיבות. "מיד לאחר האסון הבנו שאין מה לבדוק את המטוס או את הנהלים", אומרת אחותו עידית, "הבנו שזה היה גיא. גיא לטוב, וגיא לרע"